לפני חידוש שיחות הגרעין: איראן ממשיכה להאיץ לפצצה

טהרן הודיעה היום כי הצליחה לצבור 25 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 60 אחוז כל זאת ברקע חידוש המו"מ מול המעצמות בסוף החודש: "אנחנו ברמה שרק מדינות עם נשק גרעיני יכולות להפיק"

זמן צפייה: 01:26

איראן לא עוצרת: דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית הודיע היום (שישי) כי מדינתו הצליחה לצבור 25 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 60 אחוז. לדבריו, הרפובליקה האיסלאמית כבר מחזיקה ב-210 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 20 אחוז.

"אנחנו נמצאים ברמה שרק מדינות עם נשק גרעיני יכולות להפיק", אמר דובר הסוכנות האיראנית כפי שצוטט בסוכנות הידיעות הרשמית של המדינה. ההודעה מגיעה על רקע ההתפתחות הדיפלומטית בנושא כשטהרן הסכימה לשוב לשולחן המשא ומתן מול המעצמות והשיחות יחודשו בסוף חודש נובמבר.

כשנה לאחר פרישתה של ארה"ב תחת הנשיא דונלד טראמפ מהסכם הגרעין, טהרן הפרה באופן הדרגתי את כל התחייבויותיה במסגרת ההסכם עם המעצמות, זאת על אף המשך הסנקציות האמריקניות על משטר האייתולות.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

כזכור, בשבוע שעבר דווח בתקשורת האיראנית מפי גורם עלום שם כי המשטר בטהראן מוכן לשיחות ישירות עם גורמים אירופיים בנוגע לחזרה להסכם הגרעין מ-2015. "איראן הביעה, באופן רשמי, רצון לשיחות ישירות עם שלושת הגורמים המעורבים בהסכם הגרעין", אמר המקור בהתייחס לגרמניה, צרפת ובריטניה שמובילות את השיחות. "איראן הזמינה את שלושת המדינות לבקר בטהראן וכן הציעה להגיע אל הבירות של המדינות כדי לדון בהסכם כזה, אך לא נענתה עד כה".

בתוך כך,משרד האוצר האמריקני הטיל לפני שבוע סנקציות על מספר גורמים איראניים שקשורים לתוכנית ייצור הרחפנים של משמרות המהפכה. זאת, לפני חידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין בין המשטר בטהראן למעצמות. בתגובה, משרד החוץ האיראני מסר כי "הסנקציות החדשות מצד ארצות הברית סותרות את הרצון לחזור להסכם הגרעין".

ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי | צילום: רויטרס

בין הבכירים עליהם הוטלו סנקציות, נמצא סעיד אקאג'אני, מפקד מערך הרחפנים בחיל האוויר של משמרות המהפכה, שבהובלתו ביצעה הותקפה המכלית Mercer Street במפרץ עומאן, תקיפה שבה נהרגו שני אנשי צוות.