האו"ם: לאיראן כ-2,500 ק"ג של אורניום מועשר - ממשיכה להפר את ההסכם

דו"ח מטעם ארגון הפיקוח על הגרעין העלה כי כמות האורניום המועשר גדלה ב-48 ק"ג מאז הדו"ח האחרון. אין אינדיקציה אם הצנטריפוגות במתקני הגרעין מבצעיות. יו"ר סבא"א יבקר בשבוע הבא בטהראן

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: ארכיון, רויטרס

ארגון הפיקוח על הגרעין מטעם האו"ם פרסם היום (רביעי) דו"ח רבעוני שעוסק בגרעין האיראני, ממנו עולה כי הרפובליקה האסלאמית ממשיכה להפר בבוטות מגבלות מהותיות שנקבעו עבורה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 מול המעצמות.

לפי ההערכות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שהוצגו לרויטרס, כמות האורניום המועשר באיראן גדלה ב-48.4 קילוגרם מאז הדו"ח הרבעוני האחרון, ועומד כעת על 2,489.7 קילוגרם סך הכול.

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

כמו כן, הסוכנות לאנרגיה אטומית מסרה כי גישה למידע מדויק אודות הגרעין באיראן מסייעת לחזרה להסכם הגרעין, זאת ברקע היעדר הגישה של סבא"א למצלמות שבתוך מתקני הגרעין ולמידע על המתרחש בתוכם. בנוסף, לסבא"א אין נכון לעכשיו אינדיקציה ברורה לגבי האם הסדנה לייצור הצנטרפוגות מבצעית או לאו.

בתוך כך, ראש סבא"א, רפאל גרוסי, יבקר בשבוע הבא באיראן, כך אישר גורם רשמי ברפובליקה האסלאמית. זאת, כשברקע המאמצים לחזור להסכם הגרעין וברקע חידוש השיחות מול המעצמות בסוף נובמבר. כמו כן, גרוסי הביעה דאגה לגבי הימצאותם של חומרים גרעיניים באתרים שאינם יודעים לסבא"א ובתארים אחרים שלא מותקנות בהם מצלמות.