הערכה בעולם הערבי: הסכם הגרעין החדש עם איראן לקראת חתימה סופית

לפי גורמים ערביים, ארה"ב ואירופה "נכנעו" לדרישות הרפובליקה האסלאמית, כאשר כ-95% מבשותיהם של האירונים במשא ומתן התקבלו על ידי מעצמות המערב. בין היתר, כלל הסנקציות מעל איראן יוסרו, ארה"ב והמערב לא יוכלו לסגת מההבנות עם איראן ולא יהיה פיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית - גם כשיש חשש לפעילות צבאית מצדה

זמן צפייה: 01:38

לפי הערכות בעולם הערבי ובאירופה, המעצמות עשויות להגיע להסכמות בנושא הגרעין עם איראן תוך 48 שעות - כך דווח הערב (שישי) בחדשות 13. לטענת גורמים ערביים, ארה"ב והמערב נכנעו לדרישות האיראניות בשיחות בווינה ולא הציבו לרפובליקה האסלאמית מספיק גבולות. במקביל, ראש הסוכנות האטומית הבינלאומית יגיע מחר לביקור מיוחד בטהרן לצורך הסיכומים הסופיים.

כמו כן, הנציג הרוסי לשיחות הגרעין עם איראן אמר הערב כי כבר באמצע שבוע הבא ניתן יהיה להגיע להסכם גרעין חדש. בתוך כך, הנציג האיראני לשיחות הגרעין נשאר בווינה, בהוראת טהרן, זאת בזמן  שנציגי המעצמות חזרו למדינותיהם לצורך התייעצויות.

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

במסגרת הסכם הגרעין החדש, ארה"ב והמערב יסירו באופן מוחלט את כל הסנקציות מעל איראן גל כאלו שלא קשורים לתוכנית הגרעין שלה, מה שיפשיר מיליארדי דולרים לאיראן - באמצעותם היא תוכל לממן ארגוני טרור ברחבי העולם, כולל חמאס וחזבאללה.

בין היתר, במסגרת ההסכם האיראנים השיגו כ-95% מסך כל בקשותיהם, כולל התחייבות של ארה"ב ואירופה שלא לסגת מההסכם, חוסר פיקוח על התוכנית הגרעינית של איראן - גם כשיש חשש לפעילות צבאית מצדה, וכן אין התייחסות בהסכם לקבוצות נשק שאחריות על הרכבת פצצות וטילים בליסטיים.

בתוך כך, לפי דו"ח שפורסם אמש מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, על רקע שיחות הגרעין שמתקיימות בווינה, מאגר האורניום המועשר של איראן עומד על פי 15 מהמותר על פי תקנות ההסכם הישן מ-2015.

מתקני נפט בדרום איראן
מתקני נפט בדרום איראן | צילום: רויטרס

כזכור, בכירים ישראלים מתחו בחודש שעבר ביקורות חריפה על התנהלות ממשלו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן סביב שיחות הגרעין בווינה, ובשיחות סגורות אומרים כי "ממשל ביידן הפך את הדיפלומטיה לדת, כאשר ההסכם עליו תחתום ארה"ב עם טהרן יהיה חסר משמעות".

לדברי הבכירים, ההסכם עוסק בסוגיות שהיו רלוונטיות ב-2015, בעוד שמאז איראן התקדמה מאוד בתחום העשרת האורניום. הבכירים הצביעו על מספר סעיפים בעייתיים בהסכם המתגבש, לפיהם איראן לא תצטרך להשמיד צנטריפוגות מתקדמות ומהירות שצברה, אלא תאחסן אותם בצד. בנוסף, לאיראן תינתן הזכות לקבוע אם השותפות האחרות הפרו את ההסכם, דבר שיאפשר לה לסגת מההסכם, ובנוסף תאריך התפוגה של ההסכם יהיה בעוד 8 שנים ב-2030, כלומר ללא שינוי.