דיווח: רוסיה הציעה לאיראן הסכם ביניים חלקי - בידיעת ארה"ב

ברשת NBC האמריקנית דיווחו כי בשבועות האחרונים קיימה רוסיה שיחות עם האיראנים על הסכם ביניים זמני במסגרתו יוסרו חלק מהסנקציות בתמורה להגבלות על תוכנית הגרעין. האיראנים סירבו להצעה

Russian President Putin Meets With His Iranian Counterpart Raisi In Moscow
נשיא רוסיה פוטין ונשיא איראן ראיסי | צילום: רויטרס

לאחר חצי שנה של שיחות גרעין בין המעצמות לאיראן שלא הניבו התקדמות משמעותית, רשת NBC האמריקנית דיווחה היום (שבת) כי רוסיה הציעה לאיראן הסכם ביניים זמני, עד שיושגו הבנות בשיחות הרשמיות. ההצעה הונחה בידיעת האמריקנים, אך סורבה על ידי האיראנים.

מקור אמריקני מסר לרשת הטלוויזיה כי ההצעה הועלתה על ידי הרוסים לפני מספר שבועות וכללה צמצום חלק מהסנקציות של המערב בתמורה למספר הגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית. על אף שגורמים רשמיים ידעו על ההצעה, ממשל ביידן הרחיק עצמו מהעניין.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

גורם בכיר בממשל האמריקני אמר כי הסכם בינים לא נשקל ברצינות. "על אף שאנו לא יכולים לדבר על דיונים שהיו או לא היו בין רוסיה לאיראן,אנו יודעים להגיד כי בשבלב זה בוודאות אין משא ומתן על הסכם ביניים".

אמנם לא הוגדר מראש תאריך יעד לחתימת ההסכם מול טהרן, אך אם לא תחול התקדמות קריטית בשבועיים הבאים, לכל היותר - ההליך צפוי להגיע לסופו, ולהותיר אחריו וואקום מסוכן של חוסר הסכמה.

הבית הלבן כבר החל בשבוע האחרון להכין את הקרקע ליום שאחרי השיחות בין המעצמות, באמצעות פיזור של אמירות פוליטיות, הרומזות כי נסיגתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018 - הוכחה כאסון. אם לא תושג פשרה, ככל הנראה שממשל ביידן יכוון להפלת האשמה על טראמפ.

בשבוע שעבר הזהיר נד פרייס, דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית, כי "מסלול ההמראה הוא מאוד קצר. מדובר בשבועות ספורים ולא בחודשים". אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארצות הברית, הציב את אותה מסגרת זמן, אך אמר כי יש צורך בקידום מהיר יותר של ההסכם - בעוד העשרת האורניום האיראני מגיעה לרמה של 60%.

מקורבים לשיחות הגרעין מסרו כי ניתן יהיה להגיע להסכם, אך לטענתם הוא יהיה כל-כך מוגבל - שיעילותו תהיה זמנית בלבד. אנריקה מורה, נציג האיחוד האירופי בשיחות הגרעין, אמר כי הצעד להסכם נועד "לשם הניסיון".