מקורות באיראן: נחזור להסכם הגרעין אם השיחות עם אירופה יצליחו

ברקע פגישת זריף עם עמיתו הצרפתי, גורמים בטהראן אמרו כי יבטלו את נסיגתם מההסכם, אם דרישות המשטר ייענו. מרקל: "בפסגת הג'י 7 היו שיחות חיוביות על הנושא האיראני"

זמן צפייה: 01:29

מקורות באיראן אמרו היום (ראשון) כי טהראן תבטל את נסיגתה מהסכם הגרעין, במידה ואירופה תקבל את דרישותיה. זאת, ברקע פגישת שר החוץ האיראני זריף עם עמיתו הצרפתי בשולי ועידת הג'י 7.

גורמים איראנים פירטו את דרישות המדינה לחזרה להסכם הגרעין, לפיהן יורשה למדינה לייצא לפחות 700 אלף חביות נפט – כמחווה של רצון טוב מצד המערב. בתמורה, תציע איראן לשמור על הביטחון במפרץ הפרסי, ולפעול נגד המתיחות באזור. עם זאת, הודיעו הגורמים כי איראן לא תדון ב-"זכותה הבלתי נמנעת להמשיך להעשיר אורניום".

בד בבד, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי "בפסגה היום שיחות חיוביות על הנושא האיראני". עם זאת, טענה מרקל כי פגישת זריף עם שר החוץ הצרפתי אינה חלק מהוועידה. במקביל, גורם בבית הלבן אמר כי "הנשיא טראמפ הופתע מהזמנת זריף לפסגת הג'י 7".

לעוד כתבות בנושא:

במהלך ועידת הג'י 7: שר החוץ האיראני נחת במפתיע בצרפת

זריף: אמרו לי שאם אגיע לפגישה בארה"ב – לא יוטלו עליי סנקציות

דיווח: מקרון הזמין את רוחאני לפסגת ה-G7 שתיערך בצרפת

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, כאמור, זריף נחת במפתיע בביאריץ שבצרפת - שם מתקיימת כאמור ועידת הג'י 7. דיפלומט מערבי המשתתף בפסגת המדינות המתועשות אישר לחדשות 13 את הפרטים, אותם אישר בהמשך גם משרד החוץ האיראני. עוד נמסר ממשרד החוץ האיראני, כי זריף יחזור עוד הערב לטהראן.

במהלך הביקור, נפגש זריף עם עמיתו הצרפתי לה דריאן במטרה לדון עמו בתנאים להפחתת המתיחות המתמשכת מול וושינגטון - כך על פי גורם באליזה. ייתכן כי זריף יקיים פגישות עם דיפלומטים נוספים בשולי הוועידה. ביום שישי, כזכור, ביקר זריף בארמון האליזה שבפריז, ונועד שם עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון.
דונלד ומלאניה טראמפ מגיעים לפסגת ה-G7
דונלד ומלאניה טראמפ מגיעים לפסגת ה-G7 | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, המשתתף בוועידה נשאל על הגעתו של זריף למקום וסירב להגיב, אך דובר משרד החוץ האיראני מסר כי השניים לא ייפגשו. דיפלומט צרפתי ציין כי משתתפי הוועידה היו מודעים להגעתו של זריף, וכי הנושא נידון במהלך פגישות בין המנהיגים שנערכו אתמול. לאחרונה ציין גורם אמריקני בכיר כי ממשל טראמפ לא רואה בזריף בעל עמדת כוח בטהראן.

כזכור, לפני כשלושה שבועות דיווח הערוץ הלבנוני אל-מיאדין דיווח מפי גורמים איראניים כי מקרון שוחח עם עמיתו האיראני חסן רוחאני, הזמין אותו לקחת חלק בפסגת הג'י 7 שתיערך בפריז בסוף החודש ואמר לו "ששם הוא יוכל להיפגש עם טראמפ". עוד דווח כי מקרון הציג בפני רוחאני תוכנית במסגרתה יוכנסו 15 מיליארד דולר למנגנון התשלומים בין אירופה לאיראן, שהוקם במסגרת הסכם הגרעין. בתגובה לדיווח, הכחיש גורם צרפתי כי מקרון הזמין את עמיתו לפסגה.