שר החוץ הבריטי: "לא מסכימים עם מדיניות ארה"ב בנוגע לאיראן"

במפגש שרי החוץ האירופים בבריסל אמר ג'רמי האנט כי חלון ההזדמנויות להחזיר את טהראן לשולחן המשא ומתן הולך ומצטמצם: "הסכם הגרעין עדיין לא מת, ואנו מחפשים דרכים לשמר אותו"

זמן צפייה: 00:48

במפגש שרי החוץ האירופים, שהתקיים הבוקר (שני) בבריסל, תקף שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט את מדיניות ארצות הברית בנושא הסכם הגרעין עם איראן. "ארצות הברית היא בת בריתנו הטובה ביותר", אמר. "אך אנו לא מסכימים עם מדיניותה בנוגע להסכם הגרעין האיראני".

על אף שאיראן חצתה לפני כשבוע את רף האורניום המועשר עליו הוסכם בהסכם הגרעין ב-2015, האנט טוען כי עדיין ניתן להציל את העסקה. "הסכם הגרעין עדיין לא מת, ואנו מחפשים דרכים לשמר אותו", אמר. "יש עדיין חלון הזדמנויות להשיב את טהראן לשולחן המשא ומתן – אך הוא הולך ומצטמצם. יש בידינו לפחות שנה עד שאיראן תשיג נשק גרעיני".

שרת החוץ השוודית, מרגוט וולסטרום, קראה אף היא לאיראן לדבוק בהסכם שנחתם ב-2015. "חשוב להדגיש פעם נוספת את חשיבות הסכם הגרעין, ולצד זאת גם את חשיבות הצעדים שיאפשרו לעסקים אירופיים לסחור ולהשקיע בעסקים באיראן", אמרה והוסיפה: "נמשיך לקיים שיחות עם האמריקנים ונסביר להם כמה לא יעילה הדרך בה הם פועלים. ההסלמה בקונפליקט בין איראן לארצות הברית לא מסייעת לפתרון הסוגיה".

עוד בחדשות 13:

בריטניה: איראן ניסתה למנוע ממכלית שלנו לעבור במצרי הורמוז

גורמים אמריקנים: ארה"ב לא תטיל סנקציות על שר החוץ האיראני

פקחי האו"ם אישרו: איראן העלתה את רמת העשרת האורניום ל-4.5%

Oil Supertanker Grace 1 Sits Anchored In Waters Of The British Overseas Territory Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

דובר סוכנות הגרעין האיראנית, אמר הבוקר כי טהראן תמשיך בהפחתת מחויבויותיה להסכם הגרעין, עד שהמדינות שנותרו חתומות על העסקה "ימלאו את חובתן". הוא הוסיף כי "אם אירופה לא תעמוד בהתחייבויות שלה תחת הסכם הגרעין, איראן תחזור למצב שהיה לפני חתימת העסקה".

שלשום שחררה משטרת גיברלטר את ארבעת חברי הצוות שהיו על המכלית האיראנית "גרייס 1" שנעצרה על ידי הצי הבריטי סמוך למיצרים בטענה שהיא בדרכה לסוריה ובכך מפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי. הארבעה שוחררו בערבות וללא כל אישומים.

כזכור, המכלית "גרייס 1" נעצרה בגיברלטר, שנמצאת בשטח הטריטוריאלי של בריטניה. הספינה, שהייתה כאמור בדרכה לסוריה, הפליגה מסביב לאפריקה - כלומר עשתה את המסלול הארוך מהמזרח התיכון אל הים התיכון.

חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית
חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

בשבוע שעבר התייחס נשיא איראן חסן רוחאני התייחס למעצר מכלית הנפט האיראנית והצוות, ואמר כי "בריטניה היא האחראית לחוסר היציבות והיא תישא בהשלכות בהמשך" - כך צוטט הנשיא בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". כמו כן, רוחאני מסר כי ההחלטה להעשיר אורניום לרמה החורגת ממה שנקבע בהסכם הגרעין היא למטרות שלום, ואינה מפרה את התחייבויות הרפובליקה מ-2015. הוא הוסיף כי העשרת האורניום מיועדת לזיקוק דלקים עבור מפעלים.

במקביל, השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן, בריאן הוק, מסר כי ארצות הברית עשויה להטיל סנקציות חדשות על הרפובליקה האסלאמית. עוד הוסיף כי האמריקנים עובדים על הסכם חדש עם טהראן שיובא לאישור הקונגרס ולאחר מכן יוצג במסגרת המשא ומתן עם איראן.

ביום ראשון שעבר הצהיר סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, כי מכלית הנפט לא יועדה לסוריה - חרף טענות לונדון, שעצרה את המכלית בגין ההפרה האיראנית של הסנקציות.

"לא טראמפ ולא עשרה טראמפים אחרים יוכלו להחזיר את הגלגל אחורה". נשיא איראן רוחאני (ארכיון)
נשיא איראן רוחאני (ארכיון) | צילום: חדשות 13

אראקצ'י תיאר את מעצר המכלית כ"מהלך פיראטי", והסביר כי בשל קיבולת המכלית היא עברה דרך מצר גיברלטר, ולא דרך תעלת סואץ. ארקאצ'י הדגיש, כאמור, כי יעד כלי השיט לא היה סוריה - אך לא ציין מה היה היעד המתוכנן.

"הנמל בסוריה, שאליו לדברי הממלכה הייתה אמורה להגיע המכלית, איננו גדול מספיק בשביל המכלית", הסביר סגן השר. "המכלית חלפה דרך מים בין-לאומיים במצר גיברלטר, ואין שום חוק שמאפשר לבריטניה לעצור אותה. אנחנו דורשים את שחרורה".

בתוך כך הודיע אראקצ'י בתחילת השבוע באופן רשמי על כך שאיראן תעלה את רמת העשרת האורניום לרמה הנדרשת עבור תחנת הכוח הגרעינית בבושהר. על פי גורמים באיראן מדובר על רמה של 5% - החורגת מהמגבלה של 3.67%, עליה הוסכם בהסכם הגרעין עם המעצמות. כמו כן, אמר ארקא'צי כי מכתב בנושא יישלח היום על ידי שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זאריף לשרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני.