דיווח: איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני

כלי תקשורת אמריקניים פרסמו כי טהראן ביצעה ירי של ה"שיהאב 3" למרחק 1,000 קילומטרים, במטרה לשפר את דיוק כלי הנשק • דיווח: בעקבות תפיסת המכלית - הצי הבריטי יאבטח אוניות ששטות במפרץ

זמן צפייה: 00:44

המתיחות במפרץ: איראן ביצעה לאחרונה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני, המגיע למרחק של כ-1,000 קילומטרים – כך דווח הלילה (שישי) בכלי תקשורת אמריקניים מפי גורמים במשרד ההגנה.

על פי הערכת הגורמים, מטרת הניסוי בטיל "שיהאב 3", היא לשפר את הטווח והדיוק שלו. לפי הדיווח, הירי בוצע מדרום המדינה לעבר שטח הסמוך לבירה טהראן. "אנחנו מודעים לכך, ואין לנו מה להוסיף בנושא", אמרו הגורמים הביטחוניים.

לעוד כתבות בנושא:

גיוס הסוכנים בישראל: איראן מחפשת הישג מודיעיני • פרשנות

בפייסבוק ובאפליקציות: כך פעלה איראן לגייס רשת סוכנים בישראל

איראן: בריטניה שלחה מגשר כדי לדון בשחרור המכלית

ניסוי טילים איראני (ארכיון)
ניסוי טילים איראני (ארכיון) | צילום: רויטרס

בתוך כך, כלי תקשורת בבריטניה דיווחו הלילה כי ראש הממשלה הנכנס, בוריס ג'ונסון, הורה לצי הבריטי לאבטח אוניות ששטות במפרץ הפרסי. זאת, בעקבות השתלטות איראן על מכלית בריטית. על פי הפרסומים, משימת האבטחה הראשונה כבר החלה בלילה שבין רביעי לחמישי.

בד בבד, איראן שחררה תשעה אני צוות הודים מהמכלית הבריטית. זאת, לאחר ששגריר איראן לבריטניה הודיע כי מדינתו התירה לדיפלומטים הודים לפגוש 18 מאנשי הצוות, המוחזקים על המכלית.

ביום רביעי, כזכור, אמר בכיר באיראן כי בריטניה שלחה נציג למדינתו כדי לדון בשחרור המכלית. בהמשך, גורם מאיראן הכחיש את הטענה. במקביל, התייחס הנשיא חסן רוחאני למתיחות ואמר כי "איראן מוכנה לנהל משא ומתן, אך לא כזה שפירושו כניעה".

ביום ראשון אמר שגריר איראן בלונדון, חמיד באעדינג'אד, כי יש להימנע מהחרפת המתיחות במפרץ הפרסי. "הממשל הבריטי צריך לרסן את הכוחות הפוליטיים הפועלים להסלמת המצב". השגריר קרא לממשל "לרסן את המתח הגובר מול איראן. בריטניה פועלת בצורה מסוכנת ולא חכמה בתקופה רגישה במזרח התיכון. איראן מוכנה להגיב לתרחישים שונים".
טיל שיוט איראני
טיל שיוט איראני | צילום: חדשות 13

בתוך כך, משרד החוץ הגרמני פרסם הודעה לפיה מוקדם לדון בקואליציה משותפת לאבטחת מצרי הורמוז. "אנו לוקחים חלק פעיל בשיחות, אך עדיין מוקדם לקבוע אם הדבר אפשרי", נמסר. זאת, לאחר שהועלתה יוזמה לכינון כוח מעורב של צרפת, בריטניה וגרמניה שיפעל לשם מטרה זו.

בד בבד, שר במשרד הביטחון הבריטי אמר כי המחויבות הראשונה של הממשל היא לפתור את סוגיית המכלית שנעצרה. "בריטניה מחויבת להראות נוכחות צבאית במזרח התיכון במטרה לשמור על מצרי הורמוז פתוחים". לדבריו, האיום באזור הוגבר בתקופה האחרונה, ולכן בריטניה שולחת לשם כוחות צבאיים.

שיגור טיל איראני
שיגור טיל איראני | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר באותו היום, סולטנות עומאן פנתה לאיראן בבקשה לשחרר את המכלית. עומאן קראה לכל הצדדים המעורבים בעימות המתמשך לגלות איפוק ולמצוא נתיבים דיפלומטיים לפתרון הסכסוך. כך דווח בערוץ הממלכתי בעומאן.

בנוסף, פורסמה הקלטה של מעצר המכלית הבריטית במצר הורמוז, כפי שנשמעה ברשת מכשירי הקשר הימיים. "אם תשנו את מסלולכם ותצייתו לפקודות – תחת החוק הבין-לאומי תוכלו לעבור ללא פגע או הפרעה", נשמע איש חיל הים האיראני אומר ברשת הקשר.