דיווח: איראן מתכננת לייצר מחדש מים כבדים במתקן גרעיני

סוכנות הידיעות "ISNA" פרסמה כי בכוונתה של טהראן לחדש את הפעילות במתקן בעיר אראק • רוחאני: "הנוכחות של כוחות זרים באזור היא מקור המתח העיקרי"

זמן צפייה: 00:18

איראן מתכננת לייצר מחדש מים כבדים במתקן הגרעיני שבעיר אראק – כך פורסם היום (ראשון) בסוכנות הידיעות האיראנית "ISNA". בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני התייחס למתיחות במפרץ ואמר כי "הנוכחות של כוחות זרים באזור היא מקור המתח העיקרי". קודם לכן, התייחס דובר הממשלה לנושא, ואמר כי "מדינות אירופה יוצרות קואליציה ימית במפרץ הפרסי – ומעבירות בכך מסר עוין".

לפני כשלושה שבועות התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להפרה של הסכם הגרעין על ידי טהראן, ואמר כי "טהראן משחקת באש". הדברים נאמרו לאחר שנשאל על הנושא במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הלבן, ובמהלכה סירב להעביר למשטר במדינה מסר, בטענה שהוא "יודע מה הוא עושה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

שגריר איראן בלונדון: "ערוכים לכל תרחיש מול המערב"

טראמפ על הפרת הסכם הגרעין: "איראן משחקת באש"

סבא"א: איראן חצתה את רף האורניום המועשר המותר בהסכם הגרעין

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הצהיר לפני כן כי "המשטר האיראני נקט בצעדים חדשים במטרה לרדם את שאיפותיו הגרעיניות. פעם נוספת, המשטר משתמש בתוכנית הגרעין שלו כדי לסחוט את הקהילה הבין-לאומית ולאיים על הביטחון באזור. לעולם לא נאפשר למממנת הטרור הראשית בעולם להעשיר אורניום, בכל רמה שהיא".

כזכור, בתחילת החודש אישרה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשות איראן, חצה את הרף המאושר במסגרת הסכם הגרעין. על פי פקחי סבא"א, המאגר הגיע ל-205 קילוגרמים, בעוד שמגבלות ההסכם מתירות 202.8 קילוגרמים בלבד.
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

אולטימטום 60 הימים, שהציבה איראן למעצמות החתומות על הסכם הגרעין, פג ב-7 ביולי. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע כי הצעד הבא שתנקוט טהראן יהיה העשרת האורניום לרמה של יותר מ-3.67 אחוזים. במידה שהדבר יקרה, הדבר יהווה כאמור הפרה חמורה יותר של ההסכם.

זריף אף הודיע כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שבידי איראן חצה את רף 300 הקילוגרמים המותר לפי הסכם הגרעין משנת 2015, כשבוע וחצי לאחר שאיימה כי תעשה זאת. למרות זאת, הצהיר: "הצעדים הפיכים" ודובר משרד החוץ עבאס מוסאבי האיץ במדינות אירופה להתערב ולהציל את ההסכם. כמו כן, בכיר בפרלמנט האיראני אמר: "ישראל תושמד בתוך חצי שעה אם ארצות הברית תתקוף אותנו".