משלחת חמאס ביקרה בטהראן; סגנו של הנייה נועד עם חמינאי

המשלחת בראשות סלאח אל-עארורי עורכת סבב פגישות בטהראן, לאחר שהוזמנה לביקור "במסגרת חיזוק קשרים" • חמינאי בירך את ארגון חמאס: "ניצחון יושג רק באמצעות מאבק והתנגדות'"

זמן צפייה: 00:47

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, נפגש היום (שני) באיראן עם סלאח אל-עארורי, סגנו של מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה והעומד בראש משלחת של הארגון שהגיעה בתחילת השבוע לסבב פגישות בטהראן. במהלך הפגישה, חמינאי בירך את ארגון חמאס ואמר: "ניצחון על האויב יושג רק באמצעות מאבק והתנגדות. הסכסוך הישראלי-פלסטיני יסתיים בסופו של דבר כשהפלסטינים עם ידם על העליונה", והוסיף כי "הלחץ על איראן לא ישפיע על תמיכת איראן בסוגייה הפלסטינית".

בנוסף, התייחס לאמירתו של נסראללה בראיונו האחרון בערוץ "אל-מנאר" בה הבטיח שהוא עוד יתפלל במסגד אל-אקצא, ואמר שגם עבור האיראנים "מדובר בתקווה פרקטית והגיונית לחלוטין". ברקע הפגישה, חמינאי פרסם באתר הרשמי שלו ש"תוכנית השלום של טראמפ היא מזימה שנועדה להרוס את הזהות הפלסטינית על ידי שימוש בכסף", זאת לאחר שאתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 שג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, צפוי לערוך בשבוע הבא סדרת ביקורים בישראל ובשורה של בירות ערביות במטרה לדון על המשך קידום תוכנית השלום של הבית הלבן.

חמינאי הוסיף והתייחס לחימוש הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה בידי איראן: "רק לפני מספר שנים הפלסטינים היו נלחמים באויב הציוני עם אבנים, אבל היום הם מצוידים בטילים מדויקים", אמר. הוא בירך את ארגון חמאס, וכינה אותו "ראש ארגוני ההתנגדות של העם הפלסטיני": "ניצחון על האויב יושג רק באמצעות מאבק והתנגדות, הסכסוך הישראלי-פלסטיני יסתיים בסופו של דבר כשהפלסטינים עם ידם על העליונה", אמר. "חמאס תהיה קו ההגנה הראשון של איראן בצל התוקפנות האחרונות של המערב. כל אויב של איראן הוא אויב של פלסטין ושל ציר ההתנגדות".

לכתבות נוספות בנושא >>

נחשף ציר העברת כספי טרור מהרצועה לגדה; שלושה אנשי חמאס נעצרו

בצל איומי חמאס: שתי רקטות שוגרו משטח רצועת עזה לישראל

דיווח: ישראל אחראית לתקיפה בעיראק שבה נהרגו כוחות איראנים

אסמאעיל הנייה
אסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

בסוף השבוע שעבר מקור בהנהגת חמאס מסר לאתר החדשות "ערבי 21" שמשלחת של תנועת חמאס הוזמנה לבקר באיראן ועתידה לעשות זאת, "במסגרת חיזוק הקשרים בין הצדדים". כמו כן, המקור ציין כי בראש המשלחת יעמוד סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי.

למועד הצגת החלק המדיני של תכנית השלום האמריקנית עשויה להיות השפעה על הבחירות בישראל. ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני למזרח התיכון, אמר לפני כמה ימים כי קיימת אפשרות שהחלק המדיני של התוכנית יוצג לפני הבחירות בישראל, שיערכו ב-17 בספטמבר, אך באותה מידה גם ייתכן והיא תוצג לאחר הבחירות. "עדיין לא התקבלה החלטה, והנשיא טראמפ הוא זה שיכריע", אמר.

בחודש שעבר שב"כ חשף ניסיון של המודיעין האיראני להקמת תשתית ריגול בישראל בכיסוי עסקי. לפי החשד, אזרח ירדן, תאאר שעפוט, בן 32, הופעל על ידי איראן, הגיע לישראל מספר פעמים וקיבל כסף להקמת מפעל בירדן שישמש עוגן לפעילות מול ישראל, בין היתר בגדה המערבית. בשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט הצבאי ביהודה, בגין עבירות של מגע עם אויב, מגע עם ארגון עוין, וקשירת קשר להכנסת כספי אויב לאזור.

תאאר שעפוט שנעצר ע''י שב''כ בעקבות מעורבות בהקמת תשתיות טרור
תאאר שעפוט שנעצר ע''י שב''כ בעקבות מעורבות בהקמת תשתיות טרור | צילום: חדשות 13

בחודש מאי האחרון, מידע מודיעיני מסווג שהגיע לידי "פוקס ניוז" חשף שחמאס נאלץ לאמץ תוכנית צנע, בשל מחסור במימון מהמשטר האיראני. זאת, עקב השלכות הסנקציות האמריקניות על איראן. גורמים במחלקת המדינה של ארה"ב מסרו כי המידע מעיד על הצמצום במשאבים ובהשפעה של איראן, שמוביל לירידה במימון שמספקת טהראן לקבוצות טרור שבתמיכת המשטר.

נוסף לחמאס, שנאלץ כאמור לאמץ מדיניות צנע על פי הדיווח, איראן הודיעה למיליציות שיעיות שחוסות תחת תמיכתה כי הן יצטרכו למצוא מקורות מימון חלופיים, בשל העובדה שטהראן אינה מסוגלת עוד לספק את המשאבים הנדרשים.

עוד עולה מהמידע המודיעיני כי סוריה מתמודדת עם קיצוצים באספקת הנפט, גם כן בשל הסנקציות האמריקניות, שהביאו לקיצוץ של בין 3-1 מיליון חביות נפט שטהראן נהגה לספק למדינה מוכת המלחמה. כמו כן, חושף המודיעין כי הקיצוץ בתקציב האיראני פוגע גם בסוכנות הסייבר במדינה.