חמינאי הביע תמיכה בקיצוב הדלק: "מאחורי המחאה עומדים אויבים"

המנהיג העליון של איראן גיבה את החלטת ממשל רוחאני להעלאת מחירי הדלק וכינה את המפגינים "פורעי חוק". כוחות הביטחון נערכים להתחדשות ההפגנות; רשת האינטרנט במדינה נחסמה

זמן צפייה: 03:04

שקט מתוח באיראן: כוחות הביטחון האיראנים נכנסו היום (ראשון) לכוננות, נוכח האפשרות שלקראת הערב תתחדש המחאה נגד העלאת מחירי הדלק, שפרצה בעשרות ערים ברחבי המדינה בסוף השבוע האחרון ואף גבתה את חייהם של לפחות שמונה מפגינים.

מוקדם יותר היום המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הודיע כי הוא תומך בהחלטת הממשלה להעלות את מחירי הדלק וקרא ליישם אותה. בדבריו טען חמינאי כי המחאה מושפעת על ידי "אויבים וגורמים אנטי-מהפכנים" והאשים כי אותם גורמים מנסים לחבל במדינה. "בכירי המדינה קיבלו החלטה על סמך הערכות מומחים ויש לבצע אותה", אמר חמינאי. "על כוחות הביטחון במדינה לבצע את משימתם".

בנוסף, גינה חמינאי את פעולות הוונדליזם מצד המפגינים וכינה אותם "פורעי חוק". "להצית בנק זה לא דבר שאנשים עושים - אלא בריונים", אמר חמינאי. "פעולות בלתי-חוקיות כאלו לא יפתרו דבר, אלא רק יגרמו לחוסר ביטחון ציבורי, שזה האסון הגדול ביותר לכל מדינה וחברה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חפצים אישיים של היטלר יימכרו בגרמניה: "עידוד פשעי שנאה"

צה"ל על הרג בני המשפחה בעזה: "התכנון נעשה בהתאם להוראות"

נתניהו על הפסקת האש: "ישראל לא התחייבה לכלום"

אישה ממלאת דלק בטהראן, אחרי עליית מחירי הדלק באיראן | צילום: רויטרס

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס בישיבת הממשלה להפגנות ואמר כי "זכותו של העם להפגין, אך יש להפריד בין ההפגנות לבין הפרות הסדר במדינה, ולכן אסור להרשות שאיראן תסבול מאי-יציבות". עוד טען רוחאני כי הוא פירסם צווים שיעבירו סיוע כספי החל ממחר למשפחות עם הכנסה נמוכה.  לטענת רוחאני, "היו שלוש אפשרויות - העלאת מיסים, העלאת שיעור ייצוא הנפט או העלאת מחירי הדלק".

בעקבות דבריו של חמינאי, כוחות הביטחון במדינה נכנסו לכוננות ומסרו כי הם צופים שההפגנות יתחדשו לקראת רדת החשיכה. במקביל, משרד התקשורת האיראני הודיע כי מועצת הביטחון הלאומי קיבלה החלטה לנתק את האינטרנט ברחבי המדינה ל-24 שעות. בכיר במשרד מסר כי "ההחלטה הגיעה מסיבות ביטחוניות ולא מסיבות טכניות" והוסיף כי "לא ברור מתי האינטרנט צפוי לחזור לפעול במדינה".

גם המשרד לביטחון פנים באיראן פרסם הודעה נגד המחאה. "חשפנו את מנהיגי המחאה ואנחנו נוקטים מולם צעדים מתאימים – אויבי איראן תולים תקוות במחאות הללו, אך הם הולכים להתאכזב בדיוק כמו בעבר", כך נכתב בהודעת משרד הפנים. עם זאת, בשלב זה ההערכה היא שהשלטון יכיל גם את המחאה הזו, בדומה למחאות קודמות.

מכוניות בתור בתחנת דלק בטהראן לאחר העלייה במחירי הדלק באיראן | צילום: רויטרס

כזכור, המחאה פרצה בעקבות הודעתו של ממשל רוחאני על כוונתו לקצץ את הסובסידיות בדלק באופן שיעלה את מחירו ב-50%. הפגנות פרצו בעשרות ערים ברחבי המדינה והמונים יצאו לרחובות בזעם, חסמו כבישים, הציתו חנויות וכלי רכב והשחיתו רכוש ציבורי ומשטרתי. לפחות שלושה אנשים נהרגו בעימותים שפרצו בין המפגינים לבין כוחות הביטחון.

ההודעה הגיעה לאחר חודשים, שבהם הועלו השערות רבות לגבי אופי הקיצוצים הצפויים. לטענת גורמים איראניים, ההכנסות מהעלאת מחירי הדלק יועברו למימון משפחות בעלות הכנסה נמוכה. לפי הדיווחים בערוצי התקשורת המקומיים, הרשויות האיראניות הקצו מגבלה של 60 ליטר לחודש לכל מכונית פרטית, כשהמחיר הוא 13 סנט אמריקני לליטר. אם נהגים יעברו את המכסה, המחיר יוכפל ויעמוד על 26 סנט לליטר. לפני כן, המכסה עמדה על 250 ליטר בחודש למכונית פרטית במחיר של שמונה סנט לליטר.