שני אזרחים צרפתים נעצרו באיראן: "שיתפו פעולה עם ארגוני ביון"

על רקע הניסיונות להחיות את המשא ומתן על הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות, איראן עצרה אמש שני אזרחים צרפתים בחשד שניסו "ליצר כאוס במדינה, ולערער את יציבותה". בתגובה, ממשלת צרפת דרשה מאיראן לאפשר לשגריר באיראן להיפגש עם העצורים ולשחררם באופן מידי. החשש הוא שהשניים ישמשו כ"קלפי מיקוח פוליטיים" עבור טהרן במו"מ על הגרעין

ססיל קוהלר,

משרד המודיעין האיראני הודיע אתמול (רביעי) כי עצר "שני אזרחים אירופים", בחשד ש"ניסו לייצר כאוס במדינה ולערער את יציבותה". שמה של אחת מהם, ססיל קוהלר, פורסם. השניים נחשדו ב"שיתוף פעולה עם ארגוני ביון זרים". זמן קצר לאחר מכן התברר כי השניים הם אזרחי צרפת - ובפריז דרשו מטהרן לשחררם לאלתר.

כמו כן, שגריר צרפת באיראן פנה לרשויות באיראן במטרה לקדם מפגש עם העצורים ומשרד החוץ הצרפתי ביקש לאפשר לשניים גישה לטלפון. שגריר איראן בצרפת זומן לבירור.

מקרון, ראיסי
נשיא צרפת מקרון ונשיא איראן רא'יסי | צילום: רויטרס

מקור דיפלומטי צרפתי מסר כי "מעצרם של שני אזרחים צרפתים באיראן זו פרובוקציה". בנוגע לשיחות הגרעין, אמר: "אנחנו פסימיים שארצות הברית ואיראן יפתרו במהירות את הבעיה הבילטרלית לצד שיחות גרעיניות. עדיין מנסים להחיות את ההסכם, אבל זה לא תמיד יישאר כך".

מעצר האזרחים הצרפתים מגיע על רקע ביקורו בטהראן של אנריקה מורה - נציג האיחוד האירופי לשיחות הגרעין, שם נועד עם ראש המשלחת האיראנית לשיחות, עלי באקרי-כני. מדינות המערב שלוקחות חלק בשיחות הגרעין המתקיימות בווינה טוענות כי האסירים המוחזקים באיראן - מהווים "קלפי מיקוח פוליטיים" בעבורה, כדי שתוכל "לקצור" פירות במשא ומתן על הסכם הגרעין.