דיווח: הסתיים אירוע חטיפת האונייה במפרץ הפרסי

לפי הדיווח, החוטפים שהשתלטו על האונייה במפרץ עומאן ירדו ממנו סמוך לחופי איחוד האמירויות. עוד קודם לכן הכחישה איראן את מעורבותה בתקרית

זמן צפייה: 01:25

לפי דיווחים בתקשורת הבריטית, החוטפים האיראנים עזבו היום (רביעי) את האונייה "אספאלט פרינסס" והתקרית הימית הסתיימה. זאת, לאחר שאמש הטלוויזיה האיראנית הרשמית הכחישה את טענות על חטיפה באזור עומאן ומסרה כי "לכוחות המזויינים של הרפובליקה האיסלאמית של איראן ולכל ענפי ההתנגדות האסלאמית במזרח התיכון אין שום קשר לאירוע בים".

בריטניה פנתה למועצת הביטחון של האום בנושא התקיפה האיראנית: "מועצת הביטחון חייבת להגיב לפעולות האיראניות ולחוסר הכבוד שלהם לחוק הבינלאומי". בנוסף, מרכז הביטחון הימי בעומאן מאשר שהספינה אספלט פרינסס הייתה מעורבת בחטיפה.

על פי דיווח, אניית "אספאלט פרינסס" הייתה בדרכה לאיראן ומקורות בריטיים מסרו כי המדינה הפרסית היא האחראית לאירוע החטיפה. בתוך כך, מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי היא דנה עם מדינות באזור התקרית בכל הנוגע לתגובה על תקיפת אניות המסחר בעומאן ובאמירות פוג'יירה. לצד זאת, מהבית הלבן נמסר בתגובה לדיווחים על תקיפת מכלית הניט כי הם "מדאיגים מאוד" וכי "אנו עוקבים אחר המצב המתפתח, ואנו בקשר עם לונדון ועם שותפים אחרים ברחבי העולם".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט: "סיפקנו ראיות קשיחות שאיראן אחראית לתקיפת הספינה"

בנו של זדורוב: "פעם ראשונה שהוא בא אלינו ולא אני אליו"

שריפה משתוללת סמוך לשורש: קו בתים ראשון פונה – תיעוד

מכלית נפט במפרץ
מכלית נפט במפרץ | צילום: רויטרס

עוד נאמר בהודעת הטלוויזיה הרשמית של איראן כי "התקריות הימיות הן קונספירציה מלוכלכת מצד ארה"ב והמערב במטרה להכין את דעת הקהל של הקהילה הבינלאומית לפעולה עוינת נגד האומה האיראנית". בנוסף, איימה איראן כי "הרפובליקה האסלאמית תתנגד לכל פעולה שכזו ותגיב באופן הרסני כנגד כל התוקפים".

בהמשך לאירועים הביטחוניים, שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם, גלעד ארדן, פנה במכתב בהול למועצת הביטחון: "הפיגוע האחרון הוא עוד מקרה של טרור ימי שביצעה איראן. פעולותיה הרצחניות של איראן, המהוות הפרות חמורות של אמנת האו"ם ושל החוק הבינלאומי, לא רק מאיימות על בטיחות הספנות והסחר הבינלאומיים, אלא גם מערערות את יציבות האזור כולו. מועצת הביטחון לא יכולה לשבת בחיבוק ידיים מול הפרות כאלה של איראן או של ארגוני הטרור ברחבי האזור המשמשים כשלוחותיה".

מוקדם יותר היום אירעו מספר תקריות במפרץ, כאשר ספינת "גולדן-בריליאנט" הנושאת את דגל פינלנד עלתה על מוקש ימי. זאת ועוד, ארבע אניות דיווחו על בעיות לא ברורות במערכת ההיגוי - מה שהוביל לבירור הנסיבות. בעקבות האירועים, שירות הסחר הבריטי קרא לאניות סחר לנהוג בזהירות יתרה באזור האמירות פוג'יירה, זאת לאחר שקיבל דיווחים מגורם שלישי על תקרית ימית חריגה לחופי איחוד האמירויות.

מיכלית נפט
מיכלית נפט | צילום: רויטרס

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס למצב המתוח עם איראן ואמר כי "מיד אחרי התקיפה של הספינה, שיתפנו את המודיעין שלנו עם ידידינו בארצות הברית, בבריטניה ובמקומות אחרים וסיפקנו גם ראיות קשיחות ליתר ביטחון". עוד מדבריו של בנט: "בנושא הספינה ובנושא האיראני בכלל, אנחנו פועלים לרתום את העולם אבל במקביל יודעים גם לפעול לבד. האיראנים צריכים להבין שאי אפשר לשבת בשלווה בטהראן ולהצית משם את כל המזרח התיכון - הדבר הזה נגמר".

כזכור, התקרית החריגה הגיעה יממה לאחר ששר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, תקף אמש בתדרוך לעיתונאים את איראן בעקבות תקיפת הספינה בבעלות ישראלית שהביאה למותם של שני אזרחים, ושלח מסר לפיו "תהיה תגובה משותפת בהתאם לתיאום בין בריטניה, ישראל ורומניה". עוד אמר בלינקן כי "אין הצדקה לתקיפה כזו. אנחנו בטוחים שאיראן אחראית למתקפה".