דיווח באיראן: המחסל שהרעיל את מדען החלל נמלט מהמדינה

ערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, דיווח כי המקורב לאיוב אנטזארי, שאירח אותו לארוחת ערב אשר בסיומה מצא את מותו, יצא מאיראן. לפי גורם רשמי במדינה, אנטזארי היה "איש רגיל שעבד במפעל תעשיתי", ונמסר כי הוא מת ממחלה בבית חולים ב-30 במאי

זמן צפייה: 04:42

לפי דיווח הבוקר (ראשון) בערוץ "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, המחסל שהרעיל את המדען האיראני איוב אנטזארי יצא מאיראן. אתמול, כזכור, דיווח העיתון הכווייתי "אל-קבאס" כי אנטזארי התמוטט בתום ארוחת ערב אצל אחד מקרוביו. לפי דיווח בעיתון "כיהאן", המזוהה עם המשטר האיראני, נכתב כי הוא "הלך לעולמו ב-30 במאי".

מפרטים חדשים שנחשפו היום עולה כי אנטזארי, מדען בכיר במכון המחקר AIO ודוקטור לאווירונאוטיקה, הוזמן לארוחת ערב עם גורם שיצר עמו קשר על רקע מקצועי שהפך לקשר חברי. בתום הארוחה, כשעשה דרכו בחזרה לביתו, חש לפתע ברע והתמוטט. אנטזארי הובהל לבית החולים "סייד אל-שוהדא" בעיר יזד שבמרכז איראן, שם נלחמו הרופאים על חייו אך נאלצו לקבוע את מותו.

מאז התקרית, כוחות הביטחון באיראן מצויים במצוד אחר מארחו של אנטזארי, החשוד בהרעלה, אך על פי אותם מקורות כבר באותו ערב בו התקיימה הארוחה נמלט המארח מן המדינה באישון לילה בלא כוונה לשוב.

לפי גורם רשמי באיראן, איוב אנטזארי היה "איש רגיל שעבד במפעל תעשיתי", ונמסר כי הוא מת ממחלה בבית חולים. הגורם הרשמי הכחיש את החשד להרעלה ולחיסולו של אנטזארי, ולדבריו מדובר בשמועה שהפיצו אלמונים.

ראש אגף המודיעין האלוף תמיר היימן
ראש אמ''ן לשעבר, אלוף במיל' תמיר היימן | צילום: דובר צה''ל

אלוף במיל' תמיר היימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש אמ"ן, אמר הבוקר כי יש לבחון האם האיראנים יבחרו לייחס גם את האירועים האחרונים לישראל, מה שישפיע על הגברת המוטיבציה לתגובה במסגרת מה שהם מכנים "משוואות הרתעה".

"מותם של שני מדענים איראניים מתווספים לדיווחים אודות מתקפות סייבר ולהסתלקותו של בכיר ביחידה 840", אמר היימן, "צריך להתייחס לדברים לא בבחינה של כל אירוע טקטי ספציפי אלא בהסתכלות אסטרטגית. בעוד הניו יורק טיימס הוציא לכאורה את ישראל מהארון בפרשת סיכולו של סגן מפקד יחידה 840, שעל פי הדיווחים היה אחראי בין השאר על תכנון התנקשויות נגד ישראלים בחו"ל. הפעם קיימת עמימות סביב התקריות (וטוב שכך)"

"יש להזכיר גם את האסטרטגיה של רה"מ בנט לטיפול באיראן שזכתה בחלק מהמקומות לכותרת 'מוות ב 1,000 חתכים'", הוסיף היימן, "אם אכן מדובר באסטרטגיה של הפלת משטר יש להניח שהיא תיקח הרבה זמן. מדובר בהרבה מאד פעולות טקטיות כחלופה למלחמה כוללת שבה כל הצדדים אינם מעוניינים בשלב זה. המהלך המשלים הוא הסכם גרעין אשר יבטיח שבזמן שהאסטרטגיה הזאת מופעלת איראן לא תמשיך להתקדם בתכנית הגרעין".

עלי אסמאעיל-זאדה, הקצין האיראני שחוסל לפי הדיווחים
עלי אסמאעיל-זאדה, הקצין האיראני שחוסל לפי הדיווחים

כזכור, אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" מפי בכירים ישראליים כי עלי אסמאעיל-זאדה, בכיר ביחידה 840 של כוח קודס במשמרות המהפכה, לא חוסל על ידי ישראל. לפי דיווחים, ייתכן שהוא נפל ממרפסת ביתו - התאבד, הופל, או מצא את מותו בתאונה.