בדרך להסכם? בישראל חוששים מוויתור אמריקני ברגע האחרון

בשבוע שעבר העריכו בישראל כי הסיכוי שאיראן תחזור להסכם גרעין עומד על 20 אחוז. כעת חוששים שבשל הלחץ המופעל, יהיו ויתורים רגע לפני החתימה. עם זאת, בישראל מעריכים כי טהרן תדחה את ההצעה של המערב

זמן צפייה: 02:32

גורמים בישראל מספרים היום (שלישי) על שיח אינטסניבי מול האמריקנים ביממות האחרונות, סביב התשובה האיראנית להצעת האיחוד האירופי להסכם הגרעין (JCPOA). אם בשבוע שעבר העריכו בישראל כי הסיכוי שיחתמו על הסכם מחודש עומד על 20 אחוזים, כעת עולה חשש בירושלים מ"וויתורים אמריקנים של הרגע האחרון".

אותם גורמים ישראליים מסרו בשבוע שעבר כי אין שינוי דרסטי במהות של טיוטת ההסכם, כפי שהוצעה לאיראנים, מההסכם האחרון. "מדובר בפלטפורמה שמטרתה לאפשר לחזור ל-JCPOA", אמרו הגורמים והוסיפו כי מצד האיראנים אין שינוי אסטרטגי: "הם לא מעוניינים לקבל את ההסכם הזה, ויקשה עליהם מאוד לקבל הסכם כלשהו שאיננו שיפור משמעותי של ההסכם המקורי". ההערכה בישראל היא כי יש פער בין המנהיג האיראני, עלי חמינאי, לבין הדרגים שמתחתיו - כאשר חלק מהדרגים מוניינים בהגעה להסכם.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

בנוסף לכך, בישראל רואים תחילה של שינוי גישה מצד המעצמות, "לאור הפנמה על חוסר כוונה אמיתית מצד איראן למסגרת הסכמית", כך לפי אותם גורמים. "ישראל מקווה שהמעצמות לא יאפשרו לאיראנים להמשיך עם הדשדוש ומשיכת הזמן ויפנימו כי פני האיראנים לא להסכם". לפי גורמים ששוחחו עם האתר האיראני שמזוהה עם האופוזיציה, השיחות בין איראן למעצמות יקרסו אם הרפובליקה האיסלאמית תדחה את ההצעה.

עוד הוסיפו הגורמים כי ישראל נערכת לתרחישים שונים שייתכנו בעקבות השיחות על הסכם הגרעין, ולצעדים שייגזרו מתוך השתלשלות האירועים.