משמרות המהפכה האיראניים: "השתלטנו על מכלית נפט בריטית"

טהראן אישרה כי עצרה את המכלית לאחר דיווחים לפיהם אותרה כשהיא בדרכה לאיראן. זמן קצר לאחר מכן, מכלית בריטית נוספת קיבלה אזהרה סביבתית והמשיכה בדרכה. טראמפ: "נדון עם לונדון על התקרית"

זמן צפייה: 00:23

משמרות המהפכה האיראניים הודיעו הערב (שישי) כי השתלטו על מכלית נפט בריטית במצרי הורמוז. המכלית, "סטנה אימפרו", נעצרה בהמשך לדיווחים לפיהם כלי השיט אותר כשהוא בדרכו לאיראן - ולא שלח איתותים במשך זמן רב. ממשלת בריטניה התכנסה לדיון חירום בעקבות האירוע החריג.

זמן קצר לאחר מכן, דיווחו גורמי מודיעין אמריקנים כי המכלית "מסדר", שבבעלות חברה בריטית, נעצרה גם כן בידי האיראנים. האונייה שוחררה אחרי שקיבלה "אזהרה סביבתית", והמשיכה בדרכה. נסיבות המקרה עדיין נבדקות.

ממשמרות המהפכה נמסר כי המכלית נעצרה לבקשת הרשויות הימיות של הורמוזגן. לדבריהם, היא נלקחה לאזור חופי והועברה לרשויות הימיות, שינקטו בצעדים המשפטיים ההכרחיים. בסוכנות הידיעות אירנא דווח כי המכלית כיבתה את המעקב שלה והתעלמה מאזהרות.

עוד בחדשות 13:

איראן: "אלו התמונות שמוכיחות – ארה"ב לא הפילה את המל"ט שלנו"

טראמפ: "ספינה אמריקנית יירטה מל"ט איראני במצר הורמוז"

מסלול מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'', כפי שפורסם ''באל-מנאר''
מסלול מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'', כפי שפורסם ''באל-מנאר'' | צילום: חודשת 13

חברת "באלק", בעלת המכלית, הודיעה כי על האונייה נוכחים 23 אנשים צוות - טרם ידוע אם הם בריטים. על פי הודעת החברה, האונייה נתקלה בכלי שיט קטנים ובמסוק בזמן ששהתה במים בין-לאומיים בסמוך למצרי הורמוז. עוד נמסר מהחברה כי לעת עתה אין באפשרותם ליצור קשר עם אנשי הצוות, וכי ככל הידוע הם לא נפגעו.

מלשכת הספנות הבריטית נמסר: "חייבת להתבצע הגנה נוספת על כלי השיט".

נשיא ארצות הברית טראמפ הצהיר כי ישוחח עם בריטניה על מעצר שתי המכליות. "יש לנו ברית קרובה עם בריטניה", הצהיר הנשיא האמריקני. "הדבר רק מוכיח את מה שאני אומר על איראן - רק צרות. אלה לא אוניות אמריקניות - אלא בריטיות. יש להם ראש ממשלה חדש שייכנס בקרוב - זה טוב לבריטניה". מהבית הלבן נמסר כי המועצה לביטחון לאומי מודעת להחרמת המכליות: "נמשיך לעבוד עם בנות הברית כדי להגן מפני התנהגותה של איראן".

מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero''
מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'' | צילום: stena Bulk

מעצר המכלית הבריטית מגיע בהמשך למתיחות הגוברת בין בריטניה ואיראן, לאחר מעצר המכלית האיראנית במצר גיברלטר לפני כשבועיים. כלי השיט האיראני נעצר בטריטוריה הבריטית בטענה כי היה בדרכו לסוריה, ובכך הפר את הסנקציות של האיחוד האירופי. כשבוע לאחר התקרית, שהביאה כאמור להסלמת המתיחות בין המעצמות, שוחררו ארבעת חברי הצוות שהיו על המכלית.

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס באותה העת למעצר מכלית הנפט וצוותה על ידי בריטניה ואמר כי "בריטניה היא האחראית לחוסר היציבות והיא תישא בהשלכות בהמשך" - כך צוטט הנשיא בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית
השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית (ארכיון) | צילום: RoyalMarines

אתמול הודיעה איראן כי הכוח הימי של משמרות המהפכה עצר ביום ראשון סמוך לאי לראק מכלית זרה שעליה 12 אנשי צוות שלטענתם הבריחו נפט, וכן כי נמצאו חביות רבות ובהן כמיליון ליטרים של נפט. לטענת האיראנים, כלי השיט שידר אותות מצוקה והכוחות חשדו שיש בו תקלה, אך כשהבינו שמדובר במבריחים - השתלטו עליו.

ממשלת בריטניה הודיעה כי תחקור את הדיווח, וקראה לרשויות האיראניות להפחית את המתיחות. "אנחנו חוקרים את הדיווח לפיו מכלית נפט נעצרה בידי איראן במפרץ הפרסי", מסרה דוברת הממשלה הבריטית. "אנחנו עוקבים אחרי הסיטואציה הביטחונית ומחויבים לשמירת חופש התנועה הימי בהתאם לחוק הבין-לאומי".