חמינאי נגד ארה"ב: "פעלו באופן פחדני באשר להסכם הגרעין"

המנהיג העליון של איראן האשים את וושינגטון בכך שכבר נטשה את ההסכם בין הצדדים ושאיננה מוכנה, לדבריו, להבטיח כי לא תעשה זאת שוב בעתיד. "טהראן לא תקבל את הדרישות העקשניות שלהם"

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי הצהיר היום (רביעי) כי "טהראן לא תקבל את הדרישות העקשניות שהציגה ארה"ב במהלך השיחות להחייאת הסכם הגרעין, שנחתם בין המדינות בשנת 2015". חמינאי טען כי ארה"ב לא הצליחה להבטיח שלא תנטוש בעתיד שוב את ההסכם, ממנו, כזכור, פרשה וושינגטון בשנת 2018 בהחלטת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "האמריקנים פעלו באופן פחדני וזדוני", אמר לטלוויזיה הממלכתית של איראן.

המנהיג העליון הסביר כי ארה"ב כבר הפרה את ההסכם בעבר וכעת אינה מוכנה להתחייב שלא תעשה זאת שוב. כידוע, מאז ה-9 באפריל איראן ושש המעצמות מנהלות שיחות בניסיון לחזור להסכם הגרעין. הסבב השישי של השיחות בין המדינות החל ב-20 ביוני, רק יומיים לאחר שאיש הדת השמרן אברהים ראיסי נבחר כנשיא איראן החדש. בינתיים, טרם נקבע מועד לחידוש השיחות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שאשא ביטון תוקפת את בכירי משרד הבריאות: "קל לזרוע היסטריה"

דו"ח הנציבות: עלייה בתלונות מוצדקות נגד שופטים

פרשת שי אביטל: שתי מתלוננות חדשות פנו למשטרה

איראן, כור גרעיני, גרעין, אטום, בושהאר
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

ההערכה במערב היא כי ראיסי ייאמץ קו נוקשה יותר מקודמו בתפקיד, רוחאני, ביחס להסכם הגרעין.עם זאת, חמינאי הוא שמכריע ברוב הסוגיות המרכזיות של ארצו, ובהן פרויקט ומדיניות הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.

גורמים מדיניים באיראן ובמערב אמרו כי קיימים עדיין פערים משמעותיים במגעים לחידוש ההסכם, אשר הטיל סנקציות כלכליות קשות על טהראן. עם זאת, הממשל האיראני הצהיר בעבר כי יהיה מוכן לחזור בו מצעדים שנקט ולשוב ולקיים את תנאי ההסכם אם וושינגטון תסיר את כל הסנקציות.

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

אחת המחלוקות בין הצדדים היא בכך שנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שואף לחדש את הסכם הגרעין עם איראן ולהרחיבו לתחומים נוספים כמו פיתוח טילים ארוכי טווח ומעורבותה של טהראן במדינות אחרות באזור, ואילו בטהראן - מתנגדים לכך.