בשל המחאות האלימות: ראש ממשלת עיראק הודיע על התפטרותו

אחרי יותר מ-400 הרוגים בגל המחאות האלים במדינה, עאדל עבד אל-מהדי הודיע כי יגיש את התפטרותו לפרלמנט בשל "מרחץ הדמים". השבוע הגיעו המחאות לשיא לאחר הצתת הקונסוליה האיראנית בנג'ף

זמן צפייה: 00:33

לחץ ההמון השפיע – רה"מ מפנה את כסאו: ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הודיע אחר הצהריים (שישי) כי יגיש את התפטרותו לפרלמנט. הרקע להודעה, גל המחאות האלימות שפרץ במדינה בחודש שעבר, והביא עד כה למותם של 400 בני אדם, שאותו כינה אל-מהדי "מרחץ דמים".

מועד ההתפטרות דווקא היום אינו מקרי. היממה האחרונה נחשבת לקטלנית ביותר מאז פרוץ המחאות. יותר מ-40 בני אדם נהרגו ב-24 השעות האחרונות רק בעיר נג'ף לבדה, לאחר שמוקדם יותר השבוע הציתו המפגינים את הקונסוליה האיראנית בעיר.

הרקע להפגנות, קריאות להתפטרותה של הממשלה בשל המצב הכלכלי הקשה והטענות לשחיתות השלטונית הקשה, כמו גם הזעם בשל המעורבות האיראנית במדינה באמצעות ממשלו של אל-מהאדי, מה שהוביל להצתת הקונסוליה. במהלך האירוע קראו המפגינים ליציאת הכוחות האיראניים מהמדינה: "איראן, צאי מעיראק".

הפגנות בעיראק
יותר 400 הרוגים. המחאות בעיראק | צילום: רויטרס
הפגנות בעיראק
הפגנות בעיראק | צילום: רויטרס

על פי כלי התקשורת במדינה, העובדים בקונסוליה הצליחו להימלט מהמקום רגעים לפני שהמוחים התפרצו פנימה. בתגובה, מיהרה איראן לגנות את התקפה, והצהירה כי ממשלת עיראק אחראית על ביטחון הקונסוליה.

לאחר ההסלמה בהפגנות הורה ראש הממשלה על פריסת כוחות צבא במוקדי החיכוך ברחבי המדינה. בנוסף הודיעו הרשויות על הקמת "תאי משבר", אותם יובילו אנשי הצבא ובכירים בשלטון, שמטרתם לנסות ולעצור את המהומות.

המתקפה על הקונסוליה האיראנית לא הייתה הפעם הראשונה שבה האש מופנית כלפי איראן, מאז פרוץ המחאות במדינה. לפני כשלושה שבועות נורו למוות לפחות  שלושה בני אדם, כאשר מפגינים תקפו את הקונסוליה של איראן בכרבלא שבעיראק. המפגינים, שדרשו מאיראן להפסיק להתערב בענייניה הפנימיים של המדינה, טיפסו על חומות הנציגות הדיפלומטית, יידו אבנים וחפצים בוערים על הקירות, הניפו את דגלי עיראק, וקראו: "כרבלא חופשית - איראן בחוץ".

איראן, התומכת בממשלת עיראק ובמספר מיליציות שיעיות מקומיות, הפצירה במפגינים לדרוש שינוי, ואפילו המנהיג העליון עלי חאמנאי התערב והאשים את ארה"ב, סעודיה וישראל בערעור היציבות במדינה.

בחלק מהדיווחים נטען כי כוחות הביטחון פתחו באש לעבר המפגינים, אולם על פי דיווחים אחרים מי שירה הם אלמונים, שכיוונו את האש גם כלפי השוטרים וגם כלפי המפגינים. במקביל, בעיר בגדד נמשכות ההפגנות. שם, על פי הדיווחים, נהרגו עוד חמישה מפגינים מירי של כוחות הביטחון. בסרטון שהגיע לידי סוכנות הידיעות "רויטרס", נראו הכוחות יורים באש חיה לעבר מפגינה הרוגה. הקונסול הכללי של איראן בכרבלא מסר לכלי התקשורת כי "המצב בשליטה - חזרנו לשגרה".