דוח האו"ם: ההתחממות הגלובלית נגרמה בגלל פעולות האדם

הדוח קובע חד משמעית: פעולות האדם הן הגורם המרכזי להתחממות הגלובלית שמביאה איתה, בין היתר, עלייה במקרי אסונות הטבע בעולם, כולל השריפות והשיטפונות ביוון ובאירופה וגל החום באמריקה

זמן צפייה: 00:22

בדוח מיוחד של ארגון הפועל תחת האו"ם, הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים, שפורסם היום (שני) נקבע באופן חד משמעי כי פעולות האדם הן הגורם המרכזי להתחממות הגלובלית ושהטמפרטורה הממוצעת בעולם תעלה ב-1.5 מעלות צלזיוס ב-20 השנים הקרובות. וכן שתופעות כמו המסת הקרחונים בגרינלנד ועליית מפלס הים הן בלתי נמנעות.

מדובר בנתון דרמטי, לפיו, שינוי האקלים הרבה יותר מהיר מההערכות עד כה. המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה פרופסור נגה קרונפלד-שור וסמנכ"ל בכיר למשאבי טבע במשרד להגנת הסביבה אלון זס"ק פירטו את עיקרי הדוח: "הדוח מהווה קריאת השכמה למקבלי ההחלטות, שצריכה להדאיג גם את הציבור. הוא מחדד את מה שהפך להיות המציאות של כולנו בשלוש השנים האחרונות – אנחנו נמצאים בעיצומו של המשבר הגלובלי החמור ביותר בתולדות האנושות".

לכתובת נוספות בחדשות 13 >>

יוון בוערת: אלפים פונו מבתיהם, השריפות ממשיכות להשתולל

אלרעי פרייס: "לא חושבת שהתו הירוק יוריד את מקדם ההדבקה"

החמרה בהגבלות: החוזרים מ-10 מדינות בלבד לא יצטרכו בידוד

שיטפונות גרמניה
בתים שנהרסו בעקבות השיטפונות בגרמניה השנה | צילום: רויטרס

שריפה, מכבי אש, קליפורניה
שריפות בקליפורניה | צילום: רויטרס

על הכנת הדוח עמלו במשך חמש שנים 234 מדענים מובילים ממעל 60 מדינות והוא מבוסס על העבודה המדעית של עשרות אלפי מדענים ברחבי העולם. לפי קרונפלד-שור וזס"ק, "הגבול של 1.5 מעלות נחשב לנקודת מפנה – נקודה שאחריה יתחילו תהליכים שרק יגרמו לעלייה בטמפרטורה 'להזין את עצמה' ולהמשיך לעלות בקצב מדאיג. הסיכוי שנגיע בחמש השנים הקרובות לעליה של 1.5 מעלות בטמפרטורה העולמית הממוצעת עולה על 40%".

נתונים נוספים שעולים מהדוח הם כי רמת הפחמן הדו חמצני (CO2) באטמוספרה היא הגבוהה ביותר מזה 800,000 שנים. בנוסף, גלי החום הקיצוניים שפקדו לאחרונה את צפון אמריקה, רוסיה וכעת את יוון היכו בעבר פעם בכל 50 שנה אך כעת הצפויים לקרות פעם בעשור לפחות, בעוד שיטפונות, גשמים קיצוניים או בצורות יקרו בתכיפות גדולה יותר גם כן.

יוון שריפות
השריפות באי היווני אוויה | צילום: רויטרס

"בעיצומו של עוד גל חום ארוך ומתיש שעברנו בישראל", נכתב בהודעתם של מדעני המשרד להגנת הסביבה, "דוח זה צריך להוות קריאת השכמה גם עבור ממשלת ישראל. זה הזמן לפעול ומהר – להפחתת פליטות גזי החממה מחד ולהיערך טוב יותר להשפעות שינוי האקלים הבלתי נמנעות מנגד".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה בעקבות הדברים כי "אי אפשר להכחיש יותר את עוצמתו ודחיפותו של משבר האקלים, וחשוב מכך, אי אפשר להכחיש או להטיל ספק בקשר שבין הפעולות האנושיות ובין שינויי האקלים. בחודשיים האחרונים ישראל התחילה בפעולות הכרחיות, אבל עלינו להאיץ מאוד את קצב הפעולה ואת המוכנות שלנו".