דיווח: עובדי נמל התעופה בבגדד סייעו לארה"ב בחיסול סולימאני

מתחקיר החיסול שבוצע בעיראק ופורסם ברויטרס עולה כי ארבעה מרגלים שעבדו בנמה"ת בבגדד ובדמשק מסרו מידע לצבא ארה"ב בנוגע לפרטי הטיסה של סולימאני. "רשת מרגלים הייתה מעורבת בהדלפה"

זמן צפייה: 02:57

מקור ביטחוני בעיראק מסר אתמול (חמישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי בנמל התעופה בבגדד, שבו נחת מטוסו של קאסם סולימאני דקות לפני שחוסל, עבדו שני מרגלים שסיפקו מידע לארה"ב על דבר נחיתתו. מתחקיר האירועים שהתרחשו טרם התקיפה עלה כי שני מרגלים נוספים, שעבדו בחברת התעופה הסורית "Cham Wings", מסרו מידע לצבא ארה"ב על המראתו של סולימאני.

מהתחקיר עליו אחראי פאליח אל-פיאד, היועץ העיראקי לענייני בטחון לאומי, עלה כי ארה"ב ידעה שסולימאני נמנע מלעשות שימוש במטוסו הפרטי עקב "חששות גוברים לביטחונו". משלא אפשרו הסדרי האבטחה של סולימאני לטוס לבדו, הוחלט כי יטוס מדמשק לבגדד בטיסה מסחרית מלווה בפמליה מצומצמת, מבלי שיירשמו קודם לכן ברשימת הנוסעים לטיסה.

קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מהנדס, על רקע הריסות הרכב בו חוסלו
קאסם סולימאני ואבו מהדי אל-מהנדס, על רקע הריסות הרכב בו חוסלו | צילום: רויטרס

הממצאים הראשוניים של צוות החקירה בבגדד, כך על פי המקור הביטחוני העיראקי, הראו כי "הטיפ הראשון שהתקבל בדבר הגעתו של סולימאני לעיראק - הגיע דווקא משדה התעופה בדמשק". לעומתו, תפקיד המרגלים שהיו בשדה התעופה בבגדד היה לאשר את הגעת היעד ופרטי השיירה", הוסיף.

סולימאני הגיע עם ארבעה מלוחמי משמרות המהפכה ברכב בעל חלונות כהים עד לרחבת החנייה של נמל התעופה בדמשק, לרגלי גרם מדרגות העלייה למטוס ממש. זו הייתה טיסתו האחרונה של סולימאני. הוא נחת בשעה 00:30 בשדה התעופה בבגדד, שם פגש את סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס.

הרכב המשוריין בו נסע סולימאני בעת חיסולו עולה באש
הרכב המשוריין בו נסע סולימאני בעת חיסולו עולה באש | צילום: רויטרס

סולימאני לא נכנס למבנה של שדה התעופה אלא מיד עשה את דרכו החוצה בשיירה של כלי רכב משוריינים. בעודם נוסעים במורד השביל המוביל אל מחוץ לשדה התעופה, בשעה 00:55 בדיוק פגעו שני טילים ברכבו. סולימאני ואל-מהנדס ששהה עימו ברכב נהרגו בתקיפה, וכך גם בכיר נוסף האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי.

מקור ביטחוני עיראקי נוסף מסר כי על פי תחקיר סוכנות הביטחון הלאומית בעיראק, המתואמת עם ארגון המיליציות הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", קיימות אינדיקציות חזקות המורות על כך ש"רשת מרגלים בשדה התעופה של בגדד הייתה מעורבת בהדלפת פרטי ביטחון רגישים לארה"ב".

סולימאני מובא לקבורה בעיר הולדתו כרמאן שבאיראן
סולימאני מובא לקבורה בעיר הולדתו כרמאן שבאיראן | צילום: רויטרס

המקור התייחס לארבעה מרגלים: שני עובדי ביטחון בשדה התעופה של בגדד ושני עובדי חברת התעופה הסורית, בהם אחד ששימש "מרגל בשדה התעופה בדמשק", ואחד אחר "שעובד על המטוס". חוקרי הסוכנות לביטחון לאומי מאמינים כי ארבעת החשודים, שלא נעצרו, הם רק חלק מקבוצה רחבה יותר שמהווה רשת ריגול אשר מוסרת מידע לצבא ארה"ב.

הריסות הרכב המשוריין בו חוסל סולימאני
הריסות הרכב המשוריין בו חוסל סולימאני | צילום: רויטרס

המקורות העיראקיים שהעבירו את המידע מסרו כי שני עובדי חברת התעופה נחקרו בידי המודיעין הסורי, אך אגף המודיעין הכללי של סוריה סירב להגיב על הדברים. עוד הוסיפו כי השניים האחרים, עובדי שדה התעופה של בגדד, עדיין נחקרים בידי הסוכנות לביטחון לאומי מפאת אופי תפקידם - "הם מהווים חלק משירות ההגנה הממלכתי על המתקנים במדינה", ציינו.

מנהל חברת התעופה "Cham Wings" מסר כי עובדי חברת התעופה אסורים בתגובה על אירוע התקיפה או אף על הליך החקירה. דובר רשות התעופה האזרחית בעיראק, המפעילה את שדות התעופה במדינה, סירב להגיב על החקירה, אך העיד כי חקירות מעין אלה הן "דבר שבשגרה באירועים הכוללים גורמים בעלי תפקידים בכירים".