ביידן הושבע לנשיא ארה"ב: "הדמוקרטיה ניצחה – רצון העם נשמע"

הנשיא הנבחר וסגניתו קמלה האריס נשבעו אמונים בטקס ההשבעה החגיגי בגבעת הקפיטול. בנאומו הראשון קרא לפיוס: "נתחיל מחדש ונשמע אחד את השני. לא כל אי-הסכמה חייבת להיות סיבה למלחמה"

זמן צפייה: 11:35

הערב (רביעי) התקיים בוושינגטון טקס ההשבעה של נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן. בשל הגבלות הקורונה, הטקס נערך במתכונת מצומצמת, כאשר הנוכחים עוטים מסכות ויושבים במרווחים גדולים האחד מהשני. במקום קהל, כ-200 אלף דגלי ארצות הברית הוצבו במדאשות שמול הקונגרס ו-56 אלומות אור, המייצגות את כל המדינות והטריטוריות במדינה.

הנשיא היוצא דונלד טראמפ שבר מסורת של שנים, ובמקום להשתתף בטקס ולהעביר את הממשל באופן רשמי, בחר לעזוב את הבית הלבן - וטס לפלורידה. ובכל זאת, מה שהנשיא היוצא כן הסכים לעשות - בהתאם למסורת, זה להשאיר מכתב לנשיא הנכנס בחדר הסגלגל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המאבק בנגיף ובשסע החברתי: כך ייראו ימי ביידן הראשונים כנשיא

טראמפ נפרד: "מאחל לממשל החדש הצלחה, אנחנו עוד נחזור"

חצי מיליון חיסונים של חברת פייזר ינתחו ביום ראשון בנתב"ג

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-part-2101201918' autoplay='0' credit='' desc='הנאום המלא של הנשיא ביידן' poster='' kid='1_k71d2m6d' duration='1282']

מייד לאחר שהושבע, נשא ביידן את נאומו הראשון כנשיא לאומה, ואמר: "זה היום של אמריקה, היום של הדמוקרטיה, של היסטוריה ותקווה - של התחדשות ונחישות. היום אנחנו חוגגים את הניצחון של הדמוקרטיה. רצון העם נשמע. למדנו שוב שדמורקטיה שבירה - אבל היא ניצחה".

"כעת, במקום הקדום הזה, שבו רק לפני כמה ימים ניסו לפגוע בבסיס הדמוקרטיה שלנו, העברנו את השלטון כפי שעשינו כבר 200 שנה. הגענו כל כך רחוק, ועדיין יש לנו הרבה לעשות בנחישות ובמהירות", הוסיף ביידן. "הרבה לבנות, הרבה להשיג, והרבה לשקם ולהחלים".

ג'ו ביידן עם אשתו ג'יל וסגניתו קמלה האריס, רגעים לפי תחילת טקס ההשבעה
ג'ו ביידן עם אשתו ג'יל וסגניתו קמלה האריס, רגעים לפי תחילת טקס ההשבעה | צילום: רויטרס

"הרבה אנשים לא רואים תקופה מאתגרת יותר מזו שאנחנו נמצאים בה עכשיו. החלום של צדק לכל לא יידחה. הזעקה להישרדות מגיעה מאיתנו - עלייה של קיצוניות פוליטית, עליונות הגזע שאנחנו חייבים להביס". הנשיא הנכנס הצהיר כי ברצונו "להשיב את הנשמה של אמריקה", כלשונו, שהיא "אחידות".

"היום, כל נשמתי מוקדשת לאיחוד אמריקה ואנשיה, וכל אנשיי מאוחדים למען מטרה זו. אנו צריכים להיחלם באויבים שלפנינו. עם אחידות, אנחנו יכולים לעשות דברים גדולים. אנחנו יכולים לבנות, ליצור מקומות עבודה ולהפוך את ארצות הברית שוב לכוח מוביל וטוב בעולם".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בטקס ההשבעה בוושינגטון
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בטקס ההשבעה בוושינגטון | צילום: רויטרס

"אני יודע שהקולות הרעים אינם חדשים. במשך שנים המדינה שלנו נלחמת בגזענות ובפילוג. הקרב תמידי ואף פעם לא מובטח ניצחון. אבל ברגעים המכריעים, מספיק אנשים התאחדו כדי לפעול בהיגיון - ולהמשיך קדימה, כי ללא אחדות אין שלום, אין התקדמות, אלא רק זעם מרירות וכאוס. אחדות היא הדרך קדימה".

"אם נעשה את זה, לא ניכשל לעולם", הבטיח הנשיא. "היום בזמן הזה ובמקום הזה נתחיל מחדש, נעבד אחד את השני, נשמע אחד את השני. פוליטיקה לא צריכה להיות אש שהורסת. לא כל אי-הסכמה חייבת להיות סיבה למלחמה".

נשיא ארצות הברית הנכנס ואשתו ג'יל בטקס ההשבעה בוושינגטון
נשיא ארצות הברית הנכנס ואשתו ג'יל בטקס ההשבעה בוושינגטון | צילום: רויטרס

"אנחנו צריכים לדחות את התרבות שבה העובדות עצמן עוברות מניפולציות או מיוצרות מחדש. עלינו להיות טובים מזה - ארצות הברית הרבה יותר טובה מזה". כאן, עבר לדבר על סגניתו, והזכיר כי "לפני 108 שנים, היו פה חיילים שניסו לחסום מפגינות שביקשו זכות הצבעה - והיום אנחנו ממנים אישה לסגנית הנשיא".

ביידן הזכיר את המתקפה על הקפיטול שאירעה לפני כשבועיים, וכינה את המתפרעים כ"כנופייה של אנשים שחשבו שהם יהיו יכולים להרוס את רצון העם באמצעות אלימות, כדי להשתיק את הדמוקרטיה ולהרחיק אותנו מהאדמה הקדושה הזו. זה לא קרה - זה לא יקרה. לא היום, לא מחר - ולא אף פעם".

נשיא ארצות הברית הנכנס ואשתו ג'יל בטקס ההשבעה בוושינגטון
נשיא ארצות הברית הנכנס ואשתו ג'יל בטקס ההשבעה בוושינגטון | צילום: רויטרס

"לכל אלו שתמכו בקמפיין שלנו, אני מודה לכם על האמונה שנתתם בנו. לכל אלו שלא תמכו בנו, אני אגיד זאת: הביטו בי ובליבי, אם אתם עדיין לא מסכימים איתי זה בסדר, כי זו דמוקרטיה. אי-הסכמה לא יכולה להוביל לנתק. ובכך אני מבטיח לכם, אני אהיה נשיא של כל האמריקנים".

"אני מבין שחלק מחבריי האמריקנים מסתכלים על העתיד בפחד. אנחנו חייבים לסיים את מלחמת האזרחים הזו ואנחנו יכולים לעשות את זה אם נפתח את נשמתנו, נראה קצת יותר סובלנות ונעמוד בנעליי האחר. בעבודה שעומדת לפנינו, נצטרך אחד את השני". בתום דבריו, עמדו הנוכחים בטקס דקת דומייה לזכר מאות אלפי האמריקנים שמתו מהקורונה.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-part-2101201840' autoplay='0' credit='רויטרס' desc='ליידי גאגא שרה את ההמנון' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1611161471/2021-01-20T164507Z_1696175106__l0cwii.jpg' kid='1_32e5rio0' kid='1_32e5rio0' duration='137'']

לטקס, שנערך כאמור ללא קהל במדשאה מול הקונגרס, הגיעו נשיאי עבר ונשותיהם כמו ברק ומישל אובמה, ביל והילרי קלינטון וכן ג'ורג' ולורה בוש. מי שעוד הגיעה היא הזמרת ליידי גאגא, שפתחה את האירוע בשירת ההמנון.

החלק הבא היה רגע ההשבעה של קמלה האריס, שתשמש כסגנית הנשיא. האריס, בת 56, תהיה האישה הראשונה והאפרו-אמריקנית הראשונה בתולדות ארה"ב שתכהן בתפקיד. אחריה, הזמרת ג'ניפר לופז עלתה על הבמה ושרה את השיר "This land is your land", כאשר בסוף הביצוע אמרה בספרדית כי זו "מדינה של חופש וצדק לכולם".

סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס
סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס | צילום: רויטרס
סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס ובעלה דאגלס אמהוף בטקס ההשבעה
סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס ובעלה דאגלס אמהוף בטקס ההשבעה | צילום: רויטרס

בינתיים בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את ביידן והאריס, ומסר: "הנשיא ביידן, יש בינינו ידידות אישית חמה במשך עשרות רבות של שנים. אני מצפה לעבוד איתך כדי לחזק עוד יותר את הברית בין ארצות הברית לישראל, להמשיך ולהרחיב את השלום בין ישראל לעולם הערבי ולהתמודד עם האתגרים המשותפים, בראשם האיום האיראני. אני מאחל לכם הצלחה רבה".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-part-21120720' autoplay='0' credit='רועי אברהם, לע"מ' desc='ראש הממשלה בנימין נתניהו מברך את ממשל ביידן' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1611163292/Capture-36_kdu5ia.jpg' kid='1_gb22io8o' kid='1_gb22io8o' duration='34'']

גם שר הביטחון בני גנץ בירך את הממשלה החדש, ואמר: "אני מצפה לעבוד עם ממשל ביידן וידידיי בפנטגון. אני בטוח שהברית החזקה ביננו והמחויבות ההדדית בין המדינות יסייעו לקידום הערכים הדמוקרטיים המשותפים שלנו, יהפכו את המזרח התיכון ליציב יותר, ואת העולם לשקט ובטוח".

טקס ההשבעה של נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן
טקס ההשבעה של נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן | צילום: רויטרס
מישל וברק אובמה בטקס השבעת נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן
מישל וברק אובמה בטקס השבעת נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן | צילום: רויטרס
ג'ורג' ולורה בוש בטקס השבעת נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן
ג'ורג' ולורה בוש בטקס השבעת נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן | צילום: רויטרס
הילרי וביל קלינטון בטקס השבעת הנשיא הנכנס ג'ו ביידן
הילרי וביל קלינטון בטקס השבעת הנשיא הנכנס ג'ו ביידן | צילום: רויטרס
חיילים בגבעת הקפיטול
חיילים בגבעת הקפיטול | צילום: רויטרס
ג'ניפר לופז בטקס ההשבעה של נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן
ג'ניפר לופז בטקס ההשבעה של נשיא ארצות הברית החדש ג'ו ביידן | צילום: רויטרס
גבעת הקפיטול בטקס השבעת הנשיא ביידן
גבעת הקפיטול בטקס השבעת הנשיא ביידן | צילום: רויטרס