סבא"א: איראן ממשיכה להפר את הגבלות הסכם הגרעין

מדוח של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית עולה כי הממשל בטהראן הגדיל את כמות האורניום המועשר, ואף העבירה שרשרת של צנטריפוגות מתקדמות ממפעל בנתנז למתקן תת קרקעי

View Of Water Nuclear Reactor At Arak
הכור הגרעיני "אראק" שבאיראן (ארכיון) | צילום: רויטרס

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פרסמה הערב (רביעי) דוח שקובע כי איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין. מהדוח עולה כי הממשל בטהראן אגרה 2,442.9 ק"ג של אורניום מועשר בדרגה נמוכה, בניגוד להגבלה, שעומדת על 202.8 ק"ג בלבד. כמו כן, איראן העבירה שרשרת צנטריפוגות מתקדמות ממפעל בנתנז, שנמצא מעל האדמה למתקן תת קרקעי.

לפני כחצי שנה חשפו צילומי לוויין תמונות חדשות של מתקן העשרת האורניום בנתנז, לאחר הפיצוץ שאירע בו שבועיים לפני כן. שני בכירי מודיעין, המעודכנים בנזק שנגרם למתקן בעקבות התקיפה שמיוחסת לישראל, אמרו שככל הנראה יקח לאיראנים שנתיים להחזיר את תוכנית הגרעין שלהם לנקודה שבה הייתה לפני הפיצוץ. ממחקר נוסף עולה כי יקח לפחות שנה עד שפעילות הצנטריפוגות של איראן תתאושש.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו ביקש לתקן את כתב האישום נגדו: "פגמים לא מקריים"

בשל חוסר היערכות לבדיקות מהירות: פתיחת אילת וים המלח תידחה?

גורמים ישראלים: מקווים לפריצת דרך באספקת החיסון ביממה הקרובה

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

יום קודם לכן היו באיראן דיווחים על פיצוץ נוסף באזור טהראן. עדיין לא ברור מה גרם לפיצוץ, אשר הוביל להפסקת החשמל באזור, ואם יש קשר בינו לבין שורת הפיצוצים האחרונה ברפובליקה האסלאמית. מחקר נוסף שפורסם מוקדם יותר השבוע, טען כי הפיצוץ אמנם לא שלל את היכולת של איראן לפרוס צנטריפוגות מתקדמות, אבל הוא היווה עיכוב משמעות שיקח לאיראן שנים להתאושש ממנו.

בכירים המעורים בפרטי בפיצוץ השוו את המורכבות שלו למתקפת הסייבר "סטקסנט" על מתקני הגרעין של איראן לפני עשור, שתוכננה במשך יותר משנה. התיאוריה המרכזית טוענת שהפיצוץ אירע על ידי מתקן נפץ שהוטמן במתקן, ייתכן שליד צינור גז. אבל חלק מההשערות סבורות כי גם הפעם מתקפת סייבר היא שגרמה לפיצוץ.

דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבאנדי, התייחס לפיצוץ והודה כי "הפיצוץ גרם לנזק רב - עלול להאט את קצב הפיתוח והייצור של הצנטריפוגות". עוד ציין הבכיר כי "איראן תבנה מתקן גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר כדי להחליף את מתקן ההעשרה שנפגע".