ברוב מוחץ: ארצות הברית אישרה הצהרה נגד תנועת ה-BDS

בית הנבחרים אישר כמעט פה אחד הצעה של חברי שתי המפלגות במדינה, שעשויה להפוך את פעילות המעצמה נגד ארגוני החרם לפשוטה יותר. ארדן: "למרות קולות קיצוניים בקונגרס - התמיכה בישראל רחבה"

זמן צפייה: 00:23

בית הנבחרים האמריקני אישר הלילה (רביעי) ברוב מוחץ הצהרה נגד החרמת ישראל ונגד תנועת ה-BDS. הצהרה זו, שהוגשה על ידי חברי שתי המפלגות במדינה, אינה מחייבת - אך עשויה להפוך את הפעילות של ארצות הברית נגד התנועה לפשוטה הרבה יותר. אישור ההצהרה הגיע לאחר חודשים אורכים של דיונים בבית המחוקקים בשאלה אם היא פוגעת בחופש הביטוי האמריקני.

ההחלטה, שהתקבלה ברוב מוחץ של 398 מחוקקים בעד לעומת 17 שהתנגדו, מביעה תמיכה בפתרון של שתי מדינות, טוענת כי תנועת החרם יוצרת דה-לגיטימציה של ישראל - ומפצירה בשני הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן ישיר. בנוסח שאושר נכתב כי "זוהי הדרך היחידה להשיג סוף לסכסוך הישראלי-פלסטיני". כמו כן, המסמך מבטא תמיכה מלאה בזכותו של האזרח האמריקני "למחות או לבקר את המדיניות של ארצות הברית או זו של ממשלות זרות". כעת עוד לא ברור אם הוועדה השופטת בבית הנבחרים תאשר את ההצעה.

עוד בחדשות 13:

בית הנבחרים: דברי טראמפ על המחוקקות הדמוקרטיות ראויים לגינוי

מחוקקות דמוקרטיות לטראמפ: "אג'נדה של לאומנים לבנים"

בית המשפט קבע: טראמפ לא יוכל לחסום את מבקריו בחשבון הטוויטר

הקונגרס האמריקני
הקונגרס האמריקני

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטה האמריקנית החשבון הטוויטר שלו: "אני רוצה לברך את בית הנבחרים האמריקני שקיבל החלטה מוחצת וסוחפת ברוב גדול של שתיי המפלגות, הדמוקרטית והרפובליקנית כאחת, נגד החרמות נגד ישראל". עוד אמר, כי "זו עדות לעוצמה של התמיכה בישראל בארה״ב, תמיכה שהיא דו מפלגתית והיא חשובה לנו. אני מברך על ההחלטה הזאת, היא גם צודקת, גם נכונה וגם מאוד מועילה".


גלעד ארדן, השר לביטחון הפנים, לנושאים אסטרטגיים ולהסברה, הגיב להחלטה האמריקנית בחשבון הטוויטר שלו, וכתב: "החלטת הגינוי הגורפת כנגד ה-BDS שהתקבלה הלילה בבית הנבחרים האמריקני מוכיחה, שלמרות קולות קיצוניים וחריגים בקונגרס, התמיכה הרחבה והדו מפלגתית בישראל שרירה וקיימת''. לדבריו, "חשיבות ההחלטה היא גם בקביעה שמייסד ה-BDS וחלקים נרחבים בו, מתנגדים לקיומה של ישראל כמדינה יהודית בכל גבול שהוא".

כאמור, חלק מחברי המפלגה הדמוקרטית הביעו בחודשים האחרונים מחאה על ההצעה ואף ביטאו תמיכה גלויה בארגוני החרם על ישראל. בניהן נמנות חברות המפלגה הדמוקרטית אילהאן עומאר וראשידה טאליב – המחוקקות הראשונות העוטות כיסוי ראש מוסלמי. הנציגה ראשידה טאליב כתבה בחשבון הטוויטר שלה בתחילת החודש כי ההחלטה תהיה לא חוקתית, וטענה כי מטרתה "להשתיק את ההתנגדות למדיניות ישראל".

ההצעה הוגשה בחודש מרץ,  זמן לא רב לאחר שחברי המפלגה הדמוקרטית עסקו בשאלת הטיפול בתגובות ובציוצים של הנציגה הדמוקרטית אילהאן עומר – שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ טען כי הם בעלי אופי אנטישמי. זאת, לצד שורת גינויים נגד חברות נוספות במפלגה.

ראשידה טאליב, חברת קונגרס נבחרת במישיגן
ראשידה טאליב, חברת קונגרס נבחרת במישיגן | צילום: רויטרס

בתחילת החודש כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי "כל כך מעניין לראות חברות קונגרס דמוקרטיות 'מתקדמות', שבמקור הגיעו ממדינות שממשלותיהן הן קטסטרופה מוחלטת, אומרות לארה"ב, המעצמה החזקה ביותר בעולם, איך צריך לנהל את הממשלה". עוד המשיך וכתב "למה שהן לא יחזרו למקומות המקולקלים ומלאי הפשע מהם הן באו וינסו לתקן אותם".

בסדרה נוספת של ציוצים בטוויטר, כתב: "אם אתן לא מרוצות כאן, אתן יכולות לעזוב. זו בחירה שלכן. מדובר פה בלאהוב את אמריקה. אנשים מסויימים שונאים את המדינה, הם נגד ישראל ובעד אל-קאעידה".

....They are anti-Israel, pro Al-Qaeda, and comment on the 9/11 attack, “some people did something.” Radical Left Democrats want Open Borders, which means drugs, crime, human trafficking, and much more....