כמיליון הפגינו בהונג קונג; עימותים אלימים בין המוחים למשטרה

אלפי שוטרים השתמשו בגז מדמיע וכדורי גומי נגד המפגינים, שתקפו את כוחות הביטחון עם מטריות. זאת על רקע הצעת חוק ההסגרה לסין, שהייתה אמורה לעלות היום לדיון. "זה עניין של חיים או מוות"

זמן צפייה: 00:59

יותר ממיליון בני אדם הפגינו היום (רביעי) בהונג קונג והתעמתו עם המשטרה, ביומה השלישי של המחאה נגד חוק ההסגרה לסין, שהיה אמור לעלות היום לדיון בפרלמנט – אך נדחה בשל הההפגנות. מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, שמתקדמת את חוק ההסגרה, הגיבה להפגנות: "אני מגנה את האלימות, ודורשת להחזיר את הסדר בעיר מהר ככל האפשר".

עוד בחדשות 13:

הונג קונג: הדיון בחוק ההסגרה לסין נדחה בעקבות הפגנות ענק

הונג קונג: עשרות אלפים מוחים נגד הצעת חוק שתאפשר הסגרה לסין

בתיעוד: שוטרים מתיזים גז פלפל על מפגין

לפי דיווחים, במקום היו כ-5,000 שוטרים, שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות נגד המוחים, פיזרו לעברם גז מדמיע ואף ירו לעברם כדורי גומי. המפגינים, מצדם, תקפו את השוטרים עם מטריות. אמבולנסים רבים הגיעו למקום האירוע בעקבות הבהלה שאחזה במפגינים, שניסו להימלט מהגז המדמיע.

השוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות
השוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות | צילום: רויטרס

רבים מהמפגינים רואים במחאה הזאת המשך ישיר ל"תנועת המטריות" – תנועת מחאה שהחלה כתנועה סטודנטיאלית, והצליחה לשתק חלקים גדולים מהונג קונג ב-2015. המחאה זכתה לשמה בעקבות השימוש שעשו המפגינים במטריות כדי להדוף את הגז המדמיע שנורה אז לעברם. הסינים בינתיים צופים בעניין רב, ומכחישים שמועות לפיהן הצבא הסיני יסייע בדיכוי המהומות.

מפגינים בהונג קונג משליכים לבנים ברחובות
מפגינים בהונג קונג משליכים לבנים ברחובות | צילום: רויטרס

ההפגנה, שנכנסה היום ליומה השלישי, החלה כבר בשעות הבוקר. בתוך כך, ארגוני העובדים והסטודנטים קראו לשביתה כללית במדינה.

אחד המפגינים, טכנאי בן 55, אמר: "אני פה עבור הונג קונג, עבור הדור הבא".  והוסיף: "אנחנו לא בוטחים בסין. היא אוכפת חוקים באופן שרירותי ואנחנו כבר רואים את זה קורה בהונג קונג".

כאמור, ההצבעה על החוק הייתה אמורה לעלות לקריאה שנייה היום במועצה המחוקקת של הונג קונג, והוא צפוי היה לעלות להצבעה סופית ב-20 ביוני. אולם, בשל המחאות הנרחבות סביב הפרלמנט, כאמור, הדיון בהצעה החוק נדחה.

מפגינים בהונג קונג כשבידיהם מטריות
מפגינים בהונג קונג כשבידיהם מטריות | צילום: רויטרס

המחאה במדינה בעקבות הצעת החוק החלה ביום ראשון, אז צעדו עשרות אלפי בני אדם ברחבי הונג קונג. מבקרי הצעת החוק חוששים שסין תנצל את החוק כדי להשתיק יריבים פוליטיים.

קארי לאם, מנהיגת הונג קונג, נחשבת לתומכת של הממשל הסיני המרכזי ונחשבת למי שדחפה את הצעת החוק. תומכים בחוק מתעקשים שישנן הגנות בהצעת החוק שימנעו ממי שנרדף על בסיס דתי או פוליטי להיות מוסגר לסין.

הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין
הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

מבקרי החוק מתעקשים שתושבי הטריטוריה ייחשפו למערכת המשפט הפגומה של סין, מה שיגרום לשחיקה של מערכת המשפט העצמאית של הונג קונג. "זה הסוף עבור הונג קונג, מדובר בעניין של חיים או מוות, לכן הגעתי להפגין", אמר רוקי צ'אנג, פרופסור בן 59, לסוכנות הידיעות רויטרס. "זה חוק מרושע".

מתנגדי החוק מונים מגוון רחב של אוכלוסיית העיר. בהפגנה ניתן לראות אנשי עסקים מבוססים ועורכי דין, לצד סטודנטים, פעילים פרו-דמוקרטיים וקבוצות דתיות.

כאמור, הצעת החוק תאפשר לסין לבקש להסגיר תושבי הונג קונג החשודים בעבירות כגון רצח ואונס לסין, טייוואן ומקאו. ההחלטה תהיה בכל מקרה לגופו. בכירים בהונג קונג אמרו כי בתי למשפט בטריטוריה תהיה המילה האחרונה בנוגע לבקשות ההסגרה, וכי חשודים בעבירות פוליטיות או דתיות לא יוסגרו.