מתקפת הטרור בווינה: דאע"ש קיבל אחריות על אירוע הירי

ארגון הטרור הודיע כי ביצע את המתקפה אמש, שבה נהרגו לפחות ארבעה בני אדם. קנצלר אוסטריה: "לא נרשה לחברה שלנו להתפרק בגלל גורמים קיצוניים" • בריטניה העלתה את רמת הכוננות לטרור במדינה

זמן צפייה: 05:46

ארגון הטרור דאע"ש קיבל הערב (שלישי) אחריות על מתקפת הטרור שאירעה אמש בווינה, שבה נהרגו לפחות ארבעה בני אדם ונפצעו לפחות 17 נוספים. בהודעת הארגון נכתב: "לא נוותר על פקודת אללה לסלק את הכופרים, ארגון המדינה האסלאמית עוד קיים".

קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ התייחס למתקפה: "אנחנו חייבים וגם נפעל כדי למנוע טרור, בכל האמצעים. לא נרשה לחברה שלנו להתפרק בגלל גורמים קיצוניים אסלאמיים".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הקלפיות בארה"ב נפתחו; טראמפ: אכריז על ניצחון רק כשיהיה כזה

גמזו: "יש לנו את מערך קטיעת שרשראות ההדבקה הטוב בעולם"

"טראמפ לא מצמצם את הפער – לביידן סיכוי טוב יותר מקלינטון"

זירת הפיגוע באוסטריה
זירת הפיגוע באוסטריה | צילום: רויטרס

בתוך כך, בריטניה להעלות את רמת הכוננות מפני פיגועי טרור במדינה, בעקבות המתקפה אמש ולאור האירועים האלימים האחרונים שהתרחשו בצרפת. סיבה נוספת היא העובדה שפיגוע טרור במדינה אחת מהווה השראה לביצוע פיגועים במדינות אחרות. ההחלטה נתקבלה על ידי המרכז המשותף לניתוח הטרור, ומשמעותה שמתקפת טרור בברטניה היא "בסבירות גבוהה" - כאשר לפני זה היא הייתה ברמה "סבירה".

כאמור, המרכז המשותף לניתוח הטרור, שהוא ארגון מודיעיני שקשור לסוכנות הביון הבריטית (MI5), הוריד באופן בלתי צפוי את רמת הסיכון הלאומית בנובמבר אשתקד, בעקבות מותו של מנהיג דאע"ש אבו באכר אל-בגדאדי. עד לפני כן, רמת הכוננות הגבוה הופעלה רצוף מאז 2014. בתוך כך, קן מק'קלום, המפקד הכללי של הביון הבריטי, אמר כי ארגונו סיכל 27 מתקפות טרור בשלבי תכנון מאוחרים ברחבי בריטניה, שאת רובם תכננו להוציא לפועל אסלאמיסטים קיצונים.

זירת הפיגוע באוסטריה
זירת הפיגוע באוסטריה | צילום: רויטרס

במהלך הימים האחרונים, אנשי תעמולה אסלאמיסטים התמקדו בנשיא צרפת, עמנואל מקרון, שלטענותיהם מגן בתוקף על החילוניות והחופש בגלל סדרת פיגועים בחודש שעבר, בהם נערף ראשו של מורה שהראה לתלמידיו סרטון מצויר של הנביא מוחמד.

מוקדם יותר היום הרשויות באוסטריה אישרו כי שני גברים ואיש נהרגו בפיגועים בשישה מוקדים שונים במרכז הבירה וינה, אולם סוכנות הידיעות האוסטרית דיווחה על ארבעה הרוגים. 17 בני אדם נוספים נפצעו, שבעה מהם במצב קשה. הזירה המרכזית הייתה מחוץ לבית הכנסת המרכזי בבירה האוסטרית. הרשויות הנחו את התושבים המקומיים להסתגר בבתיהם והתחבורה הציבורית הופסקה. היורים פתחו באש לעבר קבוצות אנשים בעיקר בברים, באמצעות כלי נשק אוטומטיים כשהם מנצלים את הערב האחרון שבו המקומות פתוחים לפני שאוסטריה נכנסת לסגר.