מלחמת לבנון השלישית: השינויים שעבר חזבאללה ב-13 שנות רגיעה

הארגון השיעי, חרף המשבר הנוכחי, הוא האיום המשמעותי ביותר על ישראל. בשנים שחלפו מאז המלחמה הוא הספיק להתחמש, להתחזק ולצבור מעמד. "ארגון שחושב עשורים קדימה - ולא על שלום" • חלק 1

זמן צפייה: 18:36

חזבאללה נמצא באחד המשברים הקשים שלו, כשרק אתמול (ראשון) העיתון וושינגטון פוסט דיווח על קיצוצים שהארגון עושה בעקבות הקיצוצים מאיראן. עם זאת, הארגון עדיין מהווה האיום הצבאי המשמעותי ביותר על ישראל. הלחץ שישראל מפעילה נגד איראן בסוריה והלחץ האמריקני נגד איראן במפרץ - הם גפרורים שיכולים להדליק תבערה.

"היכולות של הארגון השתדרגו בעשור האחרון בצורה משמעותית", הסבירה סימה שיין, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש חטיבת המחקר במוסד. "מה שעומד מאחורי השדרוג זה איראן מצד אחד, על כל יכולותיה, האיזור הגיאוגרפי שהתרחב לסוריה, היכולת להביא מיליציות שיעיות, עירקיות, אפגניות, פקיסטניות כדי להילחם - כל הביחד הזה יוצר איום משמעותי".

עוד כתבות בנושא:

קיצוצים וביטול חלוקת תרופות: כך פגעו סנקציות ארה"ב בחזבאללה

ארצות הברית הטילה סנקציות חדשות על ייצוא מתכות מאיראן

ארה"ב מציעה מיליונים עבור מידע על התשתית הכלכלית של חזבאללה

תומכי חיזבאללה מאזינים לנאום נסראללה בביירות
תומכי חיזבאללה מאזינים לנאום נסראללה בביירות | צילום: רויטרס

כשהסתיימה מלחמת לבנון השנייה לפני 13 שנים, בישראל עסקו בכשלונות ולא שמו לב מה עשו לצד השני: הרס אדיר בדאחיה בביירות, חורבן בכפרי הדרום והבנה של חזבאללה שישראל יכלה להכריע אותו - ובחרה שלא. אל"מ ג', ראש זירת לבנון באמ"ן סבור כי "עד היום לבנון מלקקת פצעים ומשקמת הריסות של 2006. היא לא משגשגת, לא כלכלית, לא חברתית, לא תיירותית, הם עדיין במשבר כלכלי עמוק שלא מצליחים לצאת ממנו, וצריכים סיוע של מדינות העולם להרים אותו".

על אף שישראל הוכיחה שיש לה מודיעין חזק והיא מצליחה לחדור למקומות שאף אחד לא חשב שהיא תגיע, לא הכול היה ידוע. רק בשנה שעברה התגלה שלמרות ההרתעה, חזבאללה חפר שש מנהרות במשך יותר מעשור לשטח ישראל. פיצוץ המנהרות בסוף השנה  קטע לרגע אחד 13 שנים של שקט שהצפון לא ידע כמותו.

לוחמי צה״ל בפעילות השמדת המנהרות בגבול הצפון
לוחמי צה״ל בפעילות השמדת המנהרות בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

"את בניין הכוח הוא לא הזניח מעולם", ציין תא"ל במיל משה צ'יקו תמיר, סגן מפקד הגיס הצפוני במיל', "מבינים זאת רק מלראות את הפרויקט הזה של המנהרות, פרויקט שהוא עובד עליו עשור במחיר של עשרות רבות של מיליוני דולרים אם לא מאות. זה ארגון טרור שחושב על עשרות שנים קדימה. ולא על שלום".

לפני שש שנים הארגון נקרא להציל את אסד ונשאב למלחמה אחרת. הוא נלחם כתף אל כתף עם הרוסים, האיראנים והסורים וצבר ניסיון קרבי. אלוף במיל' גרשון הכהן, לשעבר מפקד הגיס המטכ"לי, הסביר: "בעשר שנות הלחימה האחרונות בסוריה, הוא לא רק נלחם, אלא חווה חוויה של לחימה מאוד מתקדמת, בהדרכה רוסית ואיראנית, עם לחימה ברמה של חטיבה, עם התקפות מאורגנות באש וכוחות מתמרנים. המפקדים עברו את מבחן האש".

חזבאללה לא רכש רק ניסיון מבצעי משמעותי בסוריה, אלא גם מעמד - והפך לשחקן אזורי. "חזבאללה הפך לגורם משמעותי בסוריה", ציינה שיין, "הרוסים מדברים איתו, האיראנים תלויים, בו בשאר אסד תלוי בו. הוא במקום יותר טוב היום משהיה, גם בזירה האזורית ובטח בלבנון".

מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה (ארכיון)
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה (ארכיון) | צילום: חדשות 13

עם זאת, כאמור, הלחץ הכבד על איראן נותן את אותותיו. תקציב חזבאללה שעמד על יותר ממיליארד דולר צנח ל-600 מיליון, ועדיין המאמץ שלו להצטייד במיטב המערכות לא פוסק לרגע. צריך להניח שחיזבאללה מכין גם הפתעות, אולי נחיתה מהים, אולי נחילי רחפנים ואולי יש לו קלפים בחפיסה שלא חשבנו עליהם. המלחמה בסוריה מסתיימת וכוחות חיזבאללה חוזרים עכשיו ללבנון. אבל, ישראל ממשיכה לפעול נגד איראן בסוריה והאמריקנים מאיימים על האיראנים במפרץ – לחץ שעלול להוביל לעימות, גם אם חיזבאללה לא רוצה בו.

"אנחנו נכנסים לעקומה שצריך להתחיל למדוד את הזמן, זמן מודיעיני", הסביר חיים תומר, לשעבר ראש אגף מודיעין ו"תבל" במוסד, "ברור לכולם שטראמפ הסתלק מההסכם עם איראן ומפעיל סנקציות משמעותיות נגד איראן בגיבויו ותמיכתו האקטיבית של נתניהו. לא יודע מתי יגיעו למשוואת הלחצים הזו שינסו ללחוץ על ישראל דרך לבנון על מנת להבהיר לה את מחיר הפעולה שנקטה בה בעצם ביטול ההסכם. הספירה צריכה להתחיל. כי הסנקציות התחילו".