הפילה שרצתה להיות הכי: בית המשפט בניו יורק נגד "האפי"

בית המשפט העליון במדינה דחה את עתירתם של ארגון זכויות בעלי חיים, שביקש לשחרר את הפילה "האפי" ולהעבירה למקלט לפילים בארצות הברית, בטענה שהיא ראויה לאותן הזכויות כמו בני אדם. "נמשיך לדחוף לשחרורה, הרי שאין זה מדובר בהפסד של 'האפי' בלבד, אלא לכל מי שחשוב לו לקיים את ערכינו ואת עקרונות הצדק"

הפילה 'האפי' (happy)
הפילה 'האפי' (happy) | צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של מדינת ניו יורק קבע אתמול (שלישי) כי הפילה "האפי" תישאר בגן החיות שבברונקס, ובכך למעשה, דחה את עתירתם של ארגון זכויות בעלי חיים "Nonhuman Rights Project" שביקש לשחררה ולהעבירה למקלט לפילים בארצות הברית, בטענה שהפילה ראויה לאותן הזכויות כמו בני אדם. ההחלטה התקבלה ברוב של חמישה שופטים מול שניים.

בתוך כך, השופטים קבעו כי החוק במדינה, שמאפשר לשחרר אנשים ממשמורת בלתי חוקית, אינו חל על "האפי" בת ה-51, חרף יכולותיה הקוגניטיביות הזהות לזו של בני אדם. לדבריה של אחת השופטות במשפט, ג'נט די פיורי, "אף אחד אינו חולק על כך שפילים הם יצורים אינטליגנטיים שראויים לטיפול נאות ולחמלה. לפילה, שאינה בת אדם, אין זכות להשתחרר על פי החוק בניו יורק". די פיורי הוסיפה כי אם הפילה תשוחרר, יהיו לכך השלכות עצומות על החברה המודרנית, שעשויות לייצר גל אדיר שיקרא לשחרור חיות. "המחוקק צריך להחליט האם להעניק לבעלי חיים את אותן זכויות חוקיות כמו לבני אדם", טענה.

הפילה 'האפי' (happy)
הפילה 'האפי' (happy), משמאל | צילום: רויטרס

במחקר משנת 2006 שבו השתתפה הפילה 'האפי', התגלה כי יש לה את היכולת לזהות את עצמה במראה - מה ששימש לעותרים כהוכחה לכך שלפילה יש מודעות עצמית ותכונות אנושיות, ולפיכך, היא ראויה להשתחרר מגן החיות מתוקף זכויות בני אדם.

מהארגון שפעל לשחרורה נמסר בתגובה כי "נמשיך לדחוף לשחרורה, הרי שאין זה מדובר בהפסד של 'האפי' בלבד, אלא לכל מי שחשוב לו לקיים את ערכינו ואת עקרונות הצדק". כמו כן, הארגון הוסיף כי "לאור התוצאות, ישקול מחדש את צעדיו המשפטיים". דובר גן החיות בברונקס לא הגיב בנושא. בכך למעשה, מסתיימים להם 4 שנים של הליכים בבית המשפט, כאשר הנושא נדחה בעבר פעמיים (ב-2018 וב-2020) בטענה שהפילה מטופלת בצורה טובה בגן החיות.