דיווח: חמאס יחדש את הקשרים עם סוריה

משלחת של ארגון הטרור בראשות אסמאעיל הניה הגיעה ללבנון, ובמקביל סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי "פגישות בפרופיל גבוה" נערכו בין חמאס לממשל הסורי, עשור לאחר שהנהגת הארגון התנערה מדמשק בשל ההתנגדות להתנהלותו של אסד מול המורדים בשלטונו

אסמאעיל הניה ומשלחת חמאס בביקור בלבנון

משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של הארגון, הגיעה היום (שלישי) ללבנון, ולפי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" - ארגון הטרור הפלסטיני החליט לחדש את הקשר עם סוריה, עשור לאחר שהנהגת הארגון התנערה מדמשק בשל ההתנגדות להתנהלותו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד מול המורדים בשלטונו.

גורם בשיחות בין הצדדים אמר לרויטרס כי שני הצדדים קיימו "פגישות בפרופיל גבוה כדי להשיג מטרה זו", אך גורם רשמי סורי סירב להגיב לפניית סוכנות הידיעות. כזכור, מנהיגי חמאס תמכו בפומבי במרד שמטרתו להפיל שלטונו של אסד, ועזבו את המטה שלהם בדמשק, מה שהכעיס את הממשל באיראן, בת בריתם המשותפת. הקשרים בין חמאס ואיראן שוחזרו מאוחר יותר, ובכירי חמאס שיבחו את האיראנים על הסיוע בבניית ארסנל הרקטות ארוכות הטווח של הארגון בעזה.

אסמאעיל הניה ומשלחת חמאס בביקור בלבנון
אסמאעיל הניה ומשלחת חמאס בביקור בלבנון

גורם בכיר בחמאס שביקש להישאר בעילום שם אמר היום לסוכנות הידיעות הצרפתית כי המגעים עם סוריה משתפרים ובדרך להיות כפי שהיו בעבר. הוא הוסיף כי בכירי חמאס קיימו ביקורים רבים בסוריה. כמו כן הוא ציין כי סוריה תומכת בסוגיה ובעם הפלסטיני וחמאס מקפידה על הקשר עם סוריה ועם כל מדינות ערב.

מקור פלסטיני שביקש להישאר בעילום שם אמר היום לסוכנות הטורקית "אלאנאדול" כי פריצת דרך חיובית התרחשה במישור חידוש היחסים בין חמאס למשטר הסורי. המקור הוסיף כי ארגון חיזבאללה ערך מאמצים קדחתניים במהלך החודשים האחרונים כדי לתווך בין הצדדים, בין אשר הובילו למתן אור ירוק לצעדים מעשיים לקירוב ההשקפות בין הצדדים.

עוד ציין המקור כי התפתחות יסודית התרחשה במסגרת המאמצים לחידוש היחסים, אשר באה לידי ביטוי בהסכמה של הצדדים לחדש את ערוצי התקשורת הישירים, ולקיים דיאלוג רציני ובונה כהכנה לחידוש הדרגתי של היחסים. לדברי המקור, לחמאס לא הייתה התנגדות לשבור את הקרח בינה לבין המשטר הסורי, משום שהיא מקפידה לשמור על יחסים מאוזנים עם כל הגורמים הערביים באופן שישרת את הסוגיה הפלסטינית.

המקור הוסיף כי חמאס אינה לוקחת צד בשום סכסוך פנים ערבי, ואמר כי לאחרונה התקיימה פגישה בין מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, לבין בכיר בחמאס, אשר במהלכה הסכימו על נקודות רבות בעניין זה. עוד ציין המקור כי הוסכם לקיים פגישה רמת דרג בין המשטר הסורי להנהגת חמאס במהלך התקופה הקרובה, וכי נעשים לכך מאמצים רבים בדרג הפנימי ובדרג החיצוני של תנועת חמאס. לדברי המקור, הנהגת חמאס עדכנה מספר ממדינות ערב והמדינות המוסלמיות בהתפתחות של חידוש היחסים עם המשטר הסורי, אשר בירכו מצידן על צעד זה.