למרות הדיווחים: בישראל מעריכים שאיראן לא תחתום על הסכם הגרעין

מדינות אירופה הגישו טיוטה סופית להסכם הגרעין והביעו אופטימיות זהירה, אולם בישראל מעריכים כי האיראנים ינסו למשוך עוד זמן. גורמים מדיניים: "מקווים שהמעצמות, ובראשן ארצות הברית, ידעו לשים לזה סוף"

זמן צפייה: 01:11

למרות הדיווחים על "טיוטה סופית" מוכנה לחתימה, גורמים מדיניים בישראל מעריכים הערב (שלישי) שהסיכויים לחתימה על חזרה להסכם גרעין (JCPOA) נמוכים. אותם גורמים שוחחו עם כתבים והביעו חשש שהאיראנים לא יסרבו מיידית, אלא יחתרו להמשך דיונים, ומקווים שהמעצמות המובילות את השיחות, ובראשן ארצות הברית, ידעו לשים לזה סוף.

"המעצמות מבינות שאיראן לא רוצים הסכם ושצריך ללכת על צעדים חריפים יותר", כך אמר אחד הגורמים והוסיף כי האמריקנים מאותתים על דרך פעולה אחרת, אולם בשלב הזה בישראל לא יודעים מה כולל השלב הבא.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

ואכן, הקולות בטהרן לא נשמעים כמי שממהרים לחתום על ההסכם, ובעיתון האיראני "נור ניוז", הנחשב כמקורב למועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, תקפו את האיחוד האירופי וטענו כי אין בסמכותו להציג את הטיוטה הסופית. "המטרה היא לאלץ את איראן לקבל את הטיוטה תחת לחץ", נכתב. לפי שעה, הדרישה האיראנית עליה הצדדים טרם הגיעו להסכמות היא סגירת החקירה בת שלוש שנים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הימצאותו של חומר גרעיני לא מוכרז שבאתר גרעין בשטחה.

אתמול, לאחר ארבעה ימים של שיחות ודיונים בווינה, האירופים הגישו את מה שהם מכנים "הטיוטה הסופית" של החזרה להסכם הגרעין. גורם מטעם מחלקת המדינה האמריקנית אישר כי ארה"ב מקבלת את הטיוטה האירופית ואף הביע את נכונותה לחזור להסכם הגרעין. "טהרן חזרה על כך שהיא מוכנה לחזור להסכם. בואו נראה אם ​​המעשים שלהם תואמים את דבריהם", אמר. ראש המשלחת מטעמה של איראן למשא ומתן, עלי באקרי-כני שב להתייעצויות באיראן על מנת לקבל את ברכתו של המנהיג העליון עלי חמינאי.

ראש המשלחת מטעמה של איראן למו''מ על הסכם הגרעין עלי באקרי-כני
ראש המשלחת מטעמה של איראן למו''מ על הסכם הגרעין עלי באקרי-כני | צילום: רויטרס

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר שהסתיים סבב השיחות: "מאחורי כל נושא טכני וכל פסקה מסתתרת החלטה פוליטית שצריכה להתקבל בבירות השונות. אם התשובות הללו יהיו חיוביות, אז נוכל לחתום על ההסכם הזה".