מחקר בארה"ב: אלימות נשק היא הגורם מספר אחת למוות בקרב ילדים ונוער

המחקר, שנערך באוניברסטית מישיגן, מצא כי בשנת 2020 מוות כתוצאה מירי הפך לגורם נפוץ יותר למוות בקרב ילדים ונוער מאשר תאונות דרכים, לאחר שמספר מקרי המוות מירי עלה ב-30%. הנתון מצטרף לעלייה כללית במקרי הרצח בארצות הברית

נשקים למכירה ברשת חנויות וולמארט
נשקים למכירה ברשת חנויות וולמארט | צילום: GettyImages

מחקר של אוניברסיטת מישיגן שפורסם ביום רביעי האחרון מצא כי הגורם הראשון למוות של ילדים ונוער בארצות הברית הוא אלימות נשק, שעקפה את תאונות הדרכים כגורם המוביל. החוקרים ניתחו נתונים של המרכז למניעת מחלות ובקרתן (CDC) ומצאו עלייה של 30% מקרי מוות הקשורים לאלימות בנשק בקרב אמריקנים עד גיל 19 בשנים 2020-2019.

המחקר פורסם בכתב העת "New England Journal of Medicine" כחלק ממחקר ארוך טווח יותר. מקרי המוות בקטגוריה כוללים מקרי התאבדות, ירי בטעות ורצח כאשר מקרי הרצח מהווים את החלק הגדול ביותר. מספר מקרי המוות מתאונות דרכים בקרב פעוטות, ילדים ונוער גדל מאז 2016. מספר מקרי המוות כתוצאה ממנת יתר או הרעלה מסמים גדל ביותר מ-80% בשנים 2020-2019 והפך לגורם השלישי הנפוץ ביותר.

תור בכניסה לחנות כלי נשק בארה''ב
תור בכניסה לחנות כלי נשק בארה''ב | צילום: רויטרס

אחד החוקרים באוניברטיסה, ד"ר ג'ייסון גולדסטיק, סיפר לעיתו "הגארדיאן" הבריטי כי "ידענו שאלימות נשק גדלה אבל הופתעתי מכמה שהיא גדלה בשנה אחת. אני לא זוכר שראיתי כזה דבר בחיי". העלייה במקרי הירי בקרב ילדים ונוער היא חלק מעלייה כוללת במקרי רצח במדינה, כך לפי המחקר, שמצא כי מקרי הרצח בירי עלו ב-33% ב-2020.

חנות נשק בארצות הברית (ארכיון)
חנות נשק בארצות הברית (ארכיון) | צילום: רויטרס

העלייה ברציחות מורגשת במיוחד בקהיל האפרו-אמריקנית, שעל אף שהיא מהווה רק 14% מהאוכלוסייה, חצי מקורבנות הרצח במדינה הם אפרו-אמריקנים, כך לפי נתוני ה-FBI שפורסמו בסתיו 2021. שנת 2020 הייתה השנה הראשונה בה יותר ילדים ונוער נהרגו כתוצאה מירי מאשר בתאונות דרכים. עם זאת, אלימות נשק היא גורם המוות העיקרי בקרב נוער אפרו-אמריקני במשך לפחות 15 שנים.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בביקור במכללה צבאית, מחזיק נשק
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בביקור במכללה צבאית, מחזיק נשק | צילום: Getty Images