דיווח: מדינות במפרץ הסכימו לפריסה מחודשת של צבא ארה"ב בשטחן

לפי "א-שרק אל-אווסט", סעודיה ומדינות נוספות הסכימו להציב כוחות אמריקניים במים הטריטוריאליים שלהן, כדי להרתיע את איראן • מנהל התעופה האמריקני הזהיר חברות תעופה מלטוס מעל המפרץ הפרסי

זמן צפייה: 01:40

סעודיה ומדינות נוספות במפרץ הסכימו לבקשת ארה"ב לפריסה מחודשת של כוחות אמריקניים במפרץ ובמים הטריטוריאליים שלהן כדי להרתיע את איראן מפעולה אפשרית – כך דווח הבוקר (שבת) בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון. עוד דווח כי התקיימו מגעים לקראת פסגה של מועצת מדינות המפרץ במכה, שתיערך במהלך השבועיים הקרובים.

בתוך כך, בכירים במנהל התעופה האמריקני הזהירו חברות תעופה מסחריות לא לטוס מעל המפרץ הפרסי, בשל המתיחות הגוברת מול איראן.

משחתת אמריקנית | צילום: getty images

כתבות נוספות בנושא

בכיר בממשל טראמפ: "מחכים ליד הטלפון - איראן לא יוצרת קשר"

דיווח: משחתות אמריקניות חצו את מצר הורמוז הסמוך לאיראן

מפקד משמרות המהפכה באיראן: "אנו בעיצומו של עימות עם האויב"

כמו כן, שגרירות ארה"ב בבגדד הושמה בנעילה ביטחונית ביום חמישי, לאחר שרחפן בלתי מזוהה אותר באזור. "צוות הביטחון נקט באמצעי הזהירות הדרושים והשגרירות שבה לפעילות מלאה לאחר שוידאנו כי כלי הטיס לא מהווה סכנה", מסר בכיר במשרד החוץ האמריקני ל-CNN.

מאוחר יותר אמר שר החוץ האיראני מוחמד, ג'אווד זריף אמר לסוכנות הידיעות הממשלתית IRNA כי הוא לא מאמין שתפרוץ מלחמה באזור, שכן טהראן לא מעוניינת במלחמה וכי "אף מדינה לא שוגה באשליות כי היא יכולה לתקוף את איראן".

ביום חמישי דווח בגרדיאן כי מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, נפגש לפני כשלושה שבועות עם ראשי מיליציות שיעיות בעיראק, והורה להם להתכונן למלחמה באמצעות שליח. הדבר עורר חשש בקרב האמריקנים מכך שאינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון עומדים בפני איום. הפגישה עוררה פעילות דיפלומטית מוגברת בין ארה"ב, בריטניה וגורמים רשמיים בעיראק, בניסיון למנוע הסלמה.

בתוך כך, בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר אתמול ל-"וול סטריט ג'ורנל" כי שתי משחתות אמריקניות הוצבו במצר הורמוז הסמוך לאיראן. לדבריו, המהלך עבר ללא תגובה צבאית מצד טהראן. "זאת הייתה פריסת הכוחות השלווה ביותר זה זמן רב", אמר לעיתון. עוד פורסם כי על פי חומרים שאסף המודיעין האמריקני, בארצות הברית מאמינים כי ההנהגה באיראן חשבה שממשל טראמפ התכוון לתקוף ולכן נקטה צעדים מאיימים כלפי האמריקנים.

טראמפ בעצרת בחירות באוהיו, אתמול
אינו שולל אופציה צבאית. נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ | צילום: Getty Images

כמו כן, בכיר בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס שארה"ב "יושבת ליד הטלפון" אך עדיין לא שמעה מאיראן דבר על כך שאיראן מסכימה לקבל את הזמנתו של הנשיא דונלד טראמפ לשיחות ישירות. "אנחנו חושבים שהם צריכים לעצור את ההידרדרות ביחסים ולחזור לשולחן המשא ומתן", אמר הבכיר בשיחה עם כתבים. מוקדם יותר היום אמר דובר משרד החוץ האמריקני כי "ארה"ב מתייחסת בכובד ראש לכל הפרה של הסנקציות ותפעל בנושא אם תידרש".

מוקדם יותר אמר ראש ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני חישמת אללה פלאחת בישה כי מנהיגי ארה"ב ואיראן אינם מעוניינים במלחמה, אבל "יש שחקנים אחרים שרק מחכים כדי להרוס חלק גדול מהעולם". בתגובה, הודיעה המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן כי: "דעתו של אחד מחברי הפרלמנט כי הכרחי לנקוט במדיניות של הפחתת המתיחות באזור, היא אישית. דעתו של חבר הפרלמנט הזה לא מבטאת את העמדה הרשמית האיראנית. המוסד היחיד שיש לו את הסמכות להביע עמדה בנושאים אסטרטגיים כאלו הוא המועצה העליונה לביטחון לאומי".