בגלל משבר האקלים: שונית האלמוגים הגדולה בעולם מלבינה שוב

קטע רחב של שונית המחסום הגדולה שבאוסטרליה נפגע ומהווה עדות מדאיגה לחיות היו ולבני האדם. "צריכים להאט את קצב ההתחממות כמה שיותר מהר"

שונית המחסום הגדולה באוסטרליה
שונית המחסום הגדולה באוסטרליה | צילום: רויטרס

קטע רחב של שונית המחסום הגדולה, שונית האלמוגים הגדולה ביותר בעולם אשר שוכנת לחופי אוסטרליה, נפגעה מאירוע הלבנת אלמוגים, כך דיווחו היום (שישי) הרשויות באוסטרליה. מדובר באבן דרך מדאיגה עבור השונית ובני האדם, שכן הלבנת אלמוגים, שקורת בעקבות שינויי אקלים ופליטת גזי חממה, מובילה למותם ומעידה על המצב החמור של ההתחממות הגלובלית.

מדענים ממשלתיים שסקרו במסוקים 750 שוניות נפרדות על פני מאות קילומטרים בשבוע שעבר מצאו הלבנה חמורה בקרב 60% מהאלמוגים בשונית. אירועי הלבנה התרחשו בארבע מתוך שבע השנים האחרונות, כאשר 2022 נפתחת בממצאים חריגים - הלבנה המונית של שונית "לה ניניה", שמעט יותר גשם וטמפרטורות קרירות היו יכולות לספק רגע של הפוגה לאלמוגים הרגישים כדי להתאושש.

"אנחנו רואים ששוניות אלמוגים אינן יכולות להתמודד עם קצב ההתחממות הנוכחי ותדירות שינויי האקלים", אמר ד"ר ניל קנטין, ביולוג אלמוגים שהוביל את אחד הצוותים שבדקו את מצב השונית. "אנחנו צריכים להאט את קצב ההתחממות כמה שיותר מהר".

שונית המחסום הגדולה באוסטרליה
שונית המחסום הגדולה באוסטרליה | צילום: רויטרס

הלבנת אלמוגים נקראת לעתים קרובות "מערכת התרעה על שינויי אקלים", זה מצביע על כך שהאלמוגים נמצאים תחת לחץ עז מהמים סביבם, שהתחממו בהתמדה. בשנה שעברה, מדענים רשמו את השנה החמה ביותר ברשומה עבור האוקיינוסים בעולם - זו השנה השישית ברציפות.

בין השנים 2009 ל-2019, 14 אחוזים משוניות האלמוגים בעולם אבדו. לאורך 1,500 הקילומטרים של שונית המחסום הגדולה, מערכת אקולוגית מדהימה שניתן לראות אפילו מהחלל, יש עדיין חלקים גדולים ובריאים של אלמוגים, עם כרישים, צבים, קרניים ודגים בצבע של עפרונות צבע.

אבל לכל אורך פלא הטבע, יש גם סימני נזק. גושי בתי הקברות התת-מימיים, של שדות אפורים עם אלמוגים שבריריים ומתים מכוסים בקוביות של אצות, גדלו עם כל הלבנה המונית מאז ההלבנה הראשונה ב-1998.