"קיבלתי חיים חדשים": בן 48 מאירלנד עבר השתלת ידיים

סטיבן גלאגר, אב לשלושה, אובחן לפני 13 שנה כסובל ממחלה כרונית קשה שפוגעת בעור ובכלי הדם. לאחר שידיו נותרו מאוגרפות ללא יכולת לנוע, הוא עבר לאחרונה ניתוח שנמשך 12 שעות - ובסופו הוא יצא עם זוג ידיים חדשות: "כשהציעו לי את זה בפעם הראשונה - צחקתי; זה נשמע לי בדיוני"

גבר מאירלנד עבר השתלת ידיים
גבר מאירלנד עבר השתלת ידיים | צילום: מתוך טוויטר

סטיבן גלאגר בן ה-48, אב ל-3 ילדים מאיירשייר שבמחוז הצפוני של אירלנד, עבר השתלת זוג ידיים לאחר שסבל ממחלה קשה לאורך שנים, כך פורסם היום (חמישי) ב"דיילי מייל" הבריטי.

שתי ידיו של סטיבן נותרו נעולות בצורת אגרוף, ללא ניע, בעקבות סקלרודרמה - מחלה אוטואימונית כרונית הפוגעת בעור ועשויה לפגוע גם בכלי הדם, באיברים הפנימיים ובמפרקים. לאחרונה הוא זכה לשוב אל שגרת חייו לראשונה, בעקבות ניתוח להשתלת ידיים שעבר.

כשהוצע לסטיבן לראשונה לעבור את ההשתלה, הוא דחה את הרעיון על הסף, אך בסופו של דבר הוא השתכנע וביצע את הניתוח במשך כ-12 שעות בדצמבר האחרון, לאחר שנמצא לו תורם דם מתאים.

הוא הסביר: "כאשר הפרופסור הציע את הרעיון אני בזמנו צחקתי, זה נשמע לי בדיוני. אבל אחרי שחשבתי על זה במשך זמן מה, דיברתי יותר עם הפרופסור והוא היה מאוד פתוח איתי לגבי מה שעלול לקרות - שאני יכול לאבד את הידיים שלי לגמרי, אבל נאמר לי שזה לא סביר, פשוט סיכון שקיים. אשתי ואני דיברנו על זה והגענו למסקנה שכדאי לעשות את הצעד. הרי יכולתי בסופו של דבר לאבד את הידיים שלי בכל מקרה".

לאחר שפיתח פריחה חריגה בלחייו ובאפו לפני כ-13 שנה, לצד כאבים בזרוע ימין שהלכו והתפתחו אל שתי ידיו, התגלתה אצל סטיבן המחלה הקשה. הוא סיפר: "הידיים שלי התחילו להיסגר בהדרגה, זה הגיע לנקודה שבה הן הפכו בעצם לשני אגרופים. הידיים שלי לא היו שמישות, לא יכולתי לעשות דבר מלבד להרים דברים בשתי הידיים. לא יכולתי לתפוס כלום, זה היה מאבק עבורי להתלבש ולעשות דברים בסגנון הזה".

מייד אחרי הניתוח, הצליח סטיבן להזיז שוב את ידיו לראשונה, וכעת הוא משפר את מיומנויותיו כדי להשיב לעצמו תפקוד מוטורי, בזמן שהכאב נעלם לו לחלוטין. הוא מסכם: "אחרי הניתוח התעוררתי וזה היה סוריאליסטי, כי נכנסתי אליו עם ידיים ויצאתי ממנו עם ידיים, אז מבחינתי מעולם לא איבדתי אותן. הידיים האלה מדהימות, הכל קרה כל-כך מהר - מרגע שהתעוררתי כבר יכולתי להזיז אותן, זה נתן לי חיים חדשים. אני עדיין מתקשה כרגע להפעילן, אבל הכל משתפר מדי שבוע, בעזרת הפיזיולוגית והריפוי בעיסוק".