"מתקרבים לסף קריטי": 7 השנים האחרונות - החמות ביותר שנרשמו אי פעם

נתונים חדשים של שירות "קופרניקוס" למעקב אחר שינוי האקלים של האיחוד האירופי, חשפו כי הטמפרטורות ממשיכות לטפס למעלה עקב פליטת חום שנגרמת כתוצאה מדלקים מאובנים. שנת 2021 - השנה ה-5 הכי חמה בהיסטוריה

כיבוי שריפות בקליפורניה עקב גלי חום חריגים
כיבוי שריפות בקליפורניה עקב גלי חום חריגים | צילום: רויטרס

ההתחממות הגלובלית שוברת שיאים: לפי נתונים חדשים שפרסם אתמול (שני) שירות "קופרניקוס" למעקב אחר שינויי האקלים של האיחוד האירופי, 7 השנים האחרונות נרשמו כחמות ביותר שתועדו אי פעם. יחד עם זאת, הטמפרטורות ממשיכות לטפס למעלה בעקבות פליטת חום שנגרמת כתוצאה מדלקים מאובנים, כאשר שנת 2021 הייתה השנה ה-5 הכי חמה שנרשמה בהיסטוריה.

למרות שמגמת ההתחממות ארוכת הטווח מראה על עלייה, תנודות שנתיות בהתחממות הגלובלית מתקבלות גם כן, מאחר ויש סקאלה של שינויים במזג האוויר ובמצב האוקיינוס השקט, שנמדדת בתבניות קבועות המופיעות אחת לכמה שנים ויכולות להעיד על השפעת אקלים גלובלית.

המסת קרחונים כחלק מתופעת ההתחממות הגלובלית
המסת קרחונים כחלק מתופעת ההתחממות הגלובלית | צילום: אימג'בנק/GettyImages

התבניות האקלימיות נמדדות באמצעות התופעה של "אל ניניו", שבה חלה התחממות של מי האוקיינוס השקט אחת לכמה שנים בצורה ממושכת, ותופעת "לה ניניה" שלעיתים מגיעה בשנה שאחרי "אל ניניו" משמעותי, ובה חלה ירידה של חצי מעלה ומעלה בממוצע, לצד גשמים מועטים.

פריה ואמבורג, מדענית בכירה בקופרניקוס, מסרה בהמשך לכך כי "הדבר החשוב באמת הוא לא להיתפס לשנה אחת שבה עלו הטמפרטורות, אלא לבחון את התמונה המלאה במגמה של התחממות גלובלית לטווח הארוך. לא בהכרח בכל שנה יהיה חם יותר. אבל מה שראינו עד כה, זה שכל עשור חם יותר מקודמו, ונראה כי המגמה הזו תימשך".

ההתחממות הגלובלית דרך עדשת המצלמה | צילום: רשת 13

הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ היא סביב ה-1.1 מעלות צלזיוס יותר מאשר הרמות הטרום-תעשייתיות הממוצעות בכדור. מדענים מזהירים כי אנו נמצאים ב-73% מהדרך לסף של עלייה ב-1.5 מעלות, שבו כבר יופיעו ככל הנראה תופעות הרסניות הרבה יותר.

קים קוב, מנהלת התוכנית לשינויים גלובליים במכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה, אמרה כי התחממות של 1.1 מעלות צלזיוס היא הערכה "שמרנית". לדבריה, "זה מאוד שמרני לציין את העלייה הזו, מאחר ובחצי השני של העשור האחרון היה חם יותר מאשר בחציו הראשון של העשור".

גם במצב הנוכחי, 2021 הבהירה לכולנו שהעולם חווה השפעות חסרות תקדים בשל המשבר הגלובלי - שאיננו מוכנים להן, כמו אירועי המסת קרחונים באזור הארקטי, הצפות קטלניות ובצורת היסטורית.