הירי ליד בית הכנסת בגרמניה: היורה החזיק ברכבו 4 ק"ג חומר נפץ

עדת ראייה שנכחה בקרבת בית הכנסת סיפרה לחדשות 13 כי ישבה ישבה בפארק ושמעה פיצוץ: "חשבתי שלא ייתכן שזה קורה". נתניהו שוחח עם מרקל ואמר כי חשוב להגביר את המאמצים נגד אנטישמיות

זמן צפייה: 05:13

פיגוע הירי בגרמניה: פיטר פרנק, התובע הכללי של גרמניה, מסר היום (חמישי) כי סטפן באלייה, החשוד בביצוע המתקפה על בית הכנסת אתמול, החזיק ברכבו כארבעה קילוגרם של חומר נפץ. כמו כן, התקשורת הגרמנית דיווחה כי המשטרה המקומית סרקה את דירתו של היורה בן ה-27 הממוקמת כ-20 קילומטר מהעיר האלה בה התרחש הירי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. "ראש הממשלה הביע הערכה על העמדה התקיפה שהביעה הקנצלרית מרקל נגד האנטישמיות, ואמר בשיחה כי חשוב להגביר את המאמצים נגד תופעת האנטישמיות והקנצלרית הסכימה", נמסר מטעמו של ראש הממשלה. "הקנצלרית מרקל ציינה כי בכוונתה גם להגביר את המאמצים לאבטחת הקהילה היהודית".

מולי שרפמן, יהודיה תושבת ברלין ששהתה בסמוך לבית הכנסת בהאלה בזמן אירוע הירי שהתרחש במהלך יום כיפור אתמול שבו נהרגו שני בני אדם, סיפרהלתוכנית "החדשות" עם אלי ראכלין כי עזבה את בית הכנסת כמה דקות לפני שאירע הפיגוע: "משום מה החלטתי לצאת להפסקה קצרה לאחר תפילת השחרית בבוקר. חציתי את הכביש, ישבתי בפארק מעבר לרחוב ושמעתי פיצוץ חזק, חשבתי לעצמי: 'לא יתכן שזה קורה'. ישבתי שם זמן מה וכשחזרתי היה מחסום ולא נתנו לי לעבור".

לכתבות נוספות בנושא:

נשיא גרמניה: "מדינתנו צריכה לקבל אחריות על חיי היהודים"

מנסה לפרוץ לבית הכנסת ופותח באש: היורה בגרמניה תיעד עצמו

ביום כיפור: שני הרוגים מירי סמוך לבית כנסת בגרמניה

היורה מחוץ לבית הכנסת בהאלה, גרמניה | צילום: רויטרס

שרמפן סיפרה כי כאשר הסתבר שבטוח יותר בתוך בית הכנסת, הכניסו אותה פנימה: "בתוך בית הכנסת היינו מוקפים בשוטרים ולכן היינו בסדר. כמו כן, הינו בטוחים כי המאבטח נעל את הדלת, אותה ניסה היורה לפרוץ". שרפמן תיארה את התחושות בתוך בית הכנסת, בו בילו המתפללים כמה שעות: "כולם בפנים שמרו על רוגע ועזרו זה לזה". לאחר כמה שעות, השוהים בבית הכנסת פונו לבית החולים. "היינו שם בזמן הנעילה שאותה עשינו במתחם הקפיטריה של בית החולים". סיפרה שרפמן. "לבסוף הרשו לנו לעזוב בליווי משטרתי".

שרפמן, המתגוררת בברלין הסבירה למה החליטה לבלות את היום בעיר במזרח גרמניה: "אני וכמה אנשים החלטנו להביא שמחה לקהילה הקטנה בעיר, המורכבת בעיקר מאנשים מבוגרים. רובנו ביקרנו שם בפעם הראשונה. בניית קהילה וקשר בין דורות שונים זה ערך יהודי חשוב".

Stepom
החשוד בירי בבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה

באלייה, החשוד שביצע את פיגוע הירי, תיעד את האירוע ממצלמה שהייתה על הקסדה שאותה חבש, והעביר את מסע הירי בשידור חי באתר משחקי וידאו. שר הפנים הגרמני, הורסט זהופר, הודיע כי רשמית כי אירועי הירי מוכר כאנטישמי, והוסיף כי החקירה מראה סימנים לפיהם מדובר באיש ימין קיצוני.

לפי הדיווחים, בתחילת מסע הירי, החשוד צילם את עצמו אומר: "אני חושב שהשואה לא קרתה מעולם. הפמיניזם זו אחת הסיבות לירידה בילודה במערב, שמשמשת להצדקת ההגירה ההמונית, והיהודים הם שורש כל הבעיות האלה". לאחר מכן, תיעד את עצמו באלייה יורה ומנסה לפרוץ לבית הכנסת ללא הצלחה ויורה בעוברת אורח כמה כדורים בגבה. בהמשך, ניתן לראות כיצד היורה נכנס לחנות אוכל ויורה באדם נוסף.