השוטר שחנק למוות את ג'ורג' פלויד הורשע ברצח: "אפשר לנשום"

בית המשפט בארצות הברית הרשיע את דרק שובין ברצח הגבר השחור. גזר הדין צפוי בעוד כחודשיים, העונש המקסימלי – כ-75 שנות מאסר. ביידן והאריס שוחחו עם הוריו: "צעד ענק במאבק בגזענות"

זמן צפייה: 04:02

בית המשפט במיניאפוליס שבארצות הברית הרשיע הלילה (רביעי) את השוטר דרק שובין ברצח ג'ורג פלויד במאי בשנה שעברה. שובין הורשע בכל סעיפי האישום נגדו שכללו רצח בדרגה שנייה ושלישית והריגת פלויד ברשלנות. העונש המצטבר בעבירות בהן הורשע שובין יכול להגיע ל-75 שנים שנות מאסר. לאחר הקראת פסק הדין, נלקח שובין בידי השוטרים אל תא המאסר.

לאחר סיום הדיון בבית המשפט, פילוניז פלויד, אחיו של ג'ורג', בכה בעודו מחבק את ארבעת התובעים. "רק התפללתי שימצאו את שובין אשם", הסביר. "כאפרו-אמריקנים, בדרך כלל אנחנו לעולם לא מקבלים צדק". ברחובות מיניאפוליס, הקראת פסק הדין הובילה לקריאות שמחה ואנחת רווחה בקרב אלה שצפו במשפט, כולל אנשים רבים מחוץ לחנות Cup Foods, שם נשם פלויד את נשימותיו האחרונות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הפוליגרף של השוטר שירה למוות באל-חלאק: "לא שמע קריאת 'חדל'"

נתניהו: "על בנט להודיע עוד היום על תמיכה בבחירה ישירה"

פערים במו"מ בגוש השינוי: בנט דורש את התיקים הרגישים פוליטית

שמחה במיניאפוליס לאחר הקראת פסק הדין
שמחה במיניאפוליס לאחר הקראת פסק הדין | צילום: רויטרס

שמחה במיניאפוליס לאחר הקראת פסק הדין בעניינו של דרק שובין
שמחה במיניאפוליס לאחר הקראת פסק הדין בעניינו של דרק שובין | צילום: רויטרס

שמחה במיניאפוליס לאחר הקראת פסק הדין בעניינו של דרק שובין
שמחה במיניאפוליס לאחר הקראת פסק הדין בעניינו של דרק שובין | צילום: רויטרס

התגובות מהגורמים הפוליטים לאחר פסק הדין, לא איחרו לבוא. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שוחח עם משפחת פלויד, ואמר לאחר מכן: "משפחת פלויד היא משפחה יוצאת דופן עם אומץ לב יוצא דופן. שום דבר לא יכול להחזיר את אחיהם לעולם. אבל זה יכול להיות צעד ענק קדימה במאבק בגזענות וכן לצדק באמריקה". קמלה האריס, סגניתו של ביידן, נשאה דברים ואמרה כי "כולנו חלק מהמורשת של ג'ורג' פלויד ותפקידנו לכבד אותה ולכבד אותו. פסק הדין לא ירפא את הכאב שהיה קיים במשך דורות בקרב אנשים שהיוו מקור ראשון למה שקהל רחב יותר רואה רק כעת, בגלל הטלפונים החכמים והיכולת שלנו לצלם בווידיאו בזמן אמת את המתרחש מול פנינו".

גם הנשיא לשעבר, ברק אובמה, ואשתו מישל, שיבחו את חבר המושבעים ואמרו ששובין אשם במותו של ג'ורג' פלויד. אך עדיין, לדבריהם, "צדק אמיתי הוא הרבה יותר מפסק דין יחיד במשפט יחיד"

כזכור, במאי אשתקד, ארצות הברית סערה בעקבות התיעוד שהופץ ברשתות החברתיות, שבו נראה שובין, שוטר ממשטרת מיניאפוליס, לוחץ את ברכו על צווארו של ג'ורג' פלויד, במהלך מעצר למשך כעשר דקות, דבר שהוביל לבסוף למותו. זאת למרות זעקותיו של פלויד: "אני לא יכול לנשום". אירועים אלו גררו גל מחאות נרחב נגד אלימות משטרתית כלפי אפרו-אמריקנים בארצות הברית.

בתוך כך, אירוע ירי נוסף נגד שחורים אירע אתמול בקולומבוס שבמדינת אוהיו. משטרת קולומבוס ירתה והרגה את מקיה בראיינט, נערה בת 16. המשטרה טוענת כי בראיינט נראתה בזירה מנסה לדקור שני אנשים בסכין. לעומת זאת, משפחתה טוענת כי בראיינט היא זו שהתקשרה למשטרה לבקשת עזרה לאחר שקבוצת "ילדים גדולים" איימה עליה בתקיפה. 

"זה יום טרגי בעיר קולומבוס. זה מצב נורא ושובר לב", אמר ראש העירייה אנדרו ג'יינטר, שקודם לכן דחק בתושבים להישאר רגועים. "הרגשנו צורך לשתף קטעי וידאו האלה, בזמן קריטי שכזה כדי ליצור שקיפות מול התושבים". מפקד משטרת קולומבוס הזמני, מייקל וודס, אמר כי יש להשלים את החקירה כדי לקבוע אם פעולות הקצינים היו מוצדקות.