מחבר "פסוקי השטן", הסופר סלמאן רושדי, נדקר בהרצאה בניו יורק

הסופר סלמאן רושדי, בריטי ממוצא הודי, מחבר "פסוקי השטן", נדקר במהלך הרצאה שהעביר בניו יורק. זמן קצר לאחר מכן נפוצו ברשתות החברתיות תיעוד של האירוע. בעקבות הספר הידוע, ספג רושדי איומים מאיראן וקריאות לרצוח אותו כבר משנות ה-80. מצבו לא ידוע. חשוד במעשה נעצר

הסופר סלמאן רושדי נדקר בהרצאה בניו יורק
הסופר סלמאן רושדי נדקר בהרצאה בניו יורק | צילום: רויטרס

הסופר סלמאן רושדי, בריטי ממוצא הודי, מחבר "פסוקי השטן", נדקר היום (שישי) במהלך הרצאה שהעביר בניו יורק. זמן קצר לאחר מכן נפוצו ברשתות החברתיות תיעוד של האירוע בו נדקר הסופר בן ה-75. ממשטרת ניו יורק נמסר בתגובה כי רושדי נדקר בצווארו ופונה לבית חולים על ידי מסוק. מצבו אינו ידוע.

כמו כן, המשטרה עצרה חשוד במעשה. יצוין כי בעקבות ספרו "פסוקי השטן", נפוצו איומים על רושדי באיראן וקריאות לרצוח אותו עוד בשנות ה-80. רופאה שהייתה בקהל בזמן אירוע הדקירה, ואף הגישה לו עזרה ראשונה טענה כי לרושדי היו מספר פצעי דקירה, וכי הייתה שלולית דם מתחת לגופו. לדבריה, הוא הראה סימני חיים ולא היה צורך בהחייאה.

סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה
סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה | צילום: רויטרס

כאמור, ספרו "פסוקי השטן", עורר את זעמם של מוסלמים רבים ברחבי העולם בשל הדרך שבה הציג רושדי את דמותו של הנביא מוחמד. שנה לאחר מכן, הספר נאסר לפרסום והפצה בכל המדינות המוסלמיות בעולם. בעקבות פרסום הספר, המנהיג העליון של איראן דאז ח'ומייני הוציא פתווה (פסק הלכה מוסלמי) הקוראת לרצוח את רושדי, ואף הציעה על ראשו 3.3 מיליון דולרים.

הסופר סלמאן רושדי
הסופר סלמאן רושדי | צילום: רויטרס

למרות האיומים על חייו ולמרות שחי במשך שנים במחתרת ואף הסתובב עם מאבטחים צמודים, רושדי המשיך לפרסם ספרים ולעסוק בנושא. כעבור כמה שנים, לאחר שממשלת איראן חזרה בה מהפתווה הקוראת לרצוח אותו - רושדי חזר לחיות חיים יותר "פתוחים" וזהירים פחות.

רושדי, שכתב ספרי עיון ורומנים רבים, עליהם זכה בפרסים רבים נולד בעיר מומבאי שבהודו בשנת 1947 למשפחה מוסלמית ממוצא קשמירי. בתור נער צעיר, הוא למד והתחנך בבריטניה, אם כי כעבור 4 שנים, בשנת 1965, שב יחד עם הוריו לפקיסטאן, בסיום המלחמה בין הודו ופקיסטאן על חבל קשמיר. לאחר מספר שנים, חזר להתגורר בבריטניה והחל את לימודיו באוניברסיטת קיימברידג', אותם סיים בהצטיינות בשנת 1969.

החשוד בדקירת הסופר סלמאן רושדי
החשוד בדקירת הסופר סלמאן רושדי

מבין הספרים שכתב: "ילדי חצות" (1981) שהעלה אותו לגדולה עליו זכה בפרס "מאן בוקר" היוקרתי, "האנחה האחרונה של המורי" (1995), "שנתיים, שמונה חודשים ועשרים ושמונה לילות" (2015), "בושה" (1983), "הרון וים הסיפורים" (1990), "מזרח-מערב" (1994), "הבוקר של הבוקרים" (1997), "האדמה מתחת לרגליה" (1999) כאשר הבולטים מבין ספריו היה "פסוקי השטן" שפורסם בשנת 1988.

רושדי הינו חבר באגודת הספרות המלכותית, ובעל עיטור מפקד מסדר האמנויות והספרות של צרפת. בשנת 2007 העניק לו ראש ממשלת בריטניה דאז, טוני בלייר, את תואר האצולה "סר" - מהלך שגרר תגובות קשות מצד כמה מדינות מוסלמיות שהאשימו את בריטניה בגישה אנטי-איסלאמית.