במשרד האנרגיה בוחנים: הקצאת מכסת גז למדינות אירופיות שמחרימות את רוסיה

בעקבות החרם של חלק מדינות אירופה על משק האנרגיה הרוסי, באיחוד פנו לישראל בבקשה לבחון את האפשרות של העברת גז טבעי לאירופה דרך מצרים. עם זאת, גם אם ישראל תכפיל את התפוקה שלה - היא תספק רק עשירית מכמות הגז שאירופה רוכשת כיום מרוסיה. ההחלטה תתקבל בשבועות הקרובים

זמן צפייה: 01:47

הזדמנות עסקית חדשה? לאור העובדה שלישראל כמות רבה של גז טבעי וברקע היכולת שלה לספק אותו בטווח הזמן המיידי בעקבות פעילותם של חלק מהמאגרים כבר היום - במשרד האנרגיה החלו בימים האחרונים לבחון פנייה ראשונית מצד האיחוד האירופי להקצות מכסת גז ליבשת - כך פורסם הערב (חמישי) לראשונה בחדשות 13.

הפנייה של האיחוד מגיע על רקע המחסור בגז טבעי שעלול להיווצר באירופה כתוצאה מהאברגו ומחרם המתוכנן מצד מדינות מסוימות על משאבי האנרגיה של רוסיה. באירופה מקווים כי ייצוא הגז הישראלי יסייע להתגבר לפחות על חלק מהמחסור.

עובד בודק תשתית מאגר גז באוקראינה
עובד בודק תשתית מאגר גז באוקראינה | צילום: רויטרס

עם זאת, ישנן שתי בעיות מרכזיות: בעיה אחת היא הסוגיה הדיפלומטית, כלומר האם בירושלים מתכוונים להתחרות ישירות בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין על אספקת הגז לאירופה, ברקע האינטרסים של ישראל מהרוסים. שנית, סוגיית הכמות - כאשר גם אם ישראל תכפיל את קצב ההפקה שלה, כלומר פי שניים ממה שאנחנו שואבים ומייצרים כיום, עדיין נוכל לספק לאירופה רק עשירית מהכמות שהיא קונה כבר היום מהרוסים. משמע איורופה פיתחה לאורך השנים תלות עמוקה מאוד בגז של פוטין.

נכון לעכשיו לישראל יש תשתיות מתאימות, בהם שני צינורות גז פעילים שמאפשרים שינוע גז למצרים והפיכתו לנוזל. לפי התוכנית, הגז יועבר לאונייה שתעשה את דרכה לאירופה, אך מדובר בתהליך יקר, מסובך וארוך. בממשלה כבר החלו לבחון את התוכנית, וייתכן ויהיה צורך לקבל החלטה בשבועות הקרובים ואף לשנות החלטות קיימות בנושא מכסה מותרת של ייצוא גז לאירופה.

כזכור, מוקדם יותר השבוע אישר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאסור על ייבוא נפט רוסי לארה"ב. בהצהרה שמסר הנשיא האמריקיני, הוא אישר הצו האוסר על ייבוא נפט, גז ומוצרי אנרגיה נוספים מרוסיה לארצות הברית, יחד עם שורת סנקציות נוספות. "נפט רוסי לא יתקבל יותר בנמלי ארה"ב", אמר ביידן.