לא רק בישראל: כך פעלה תוכנת הרוגלה "פגסוס" בגאנה שבאפריקה

תחקיר של תוכנית "המקור" וחדשות 13 חושף כיצד למרות ההכחשות של חברת NSO, אנשיה התקינו והפעילו את תוכנת הריגול הקטלנית והשנויה ביותר במחלוקת במדינה האפריקנית מתוך דירת מסתור שהסוותה כשלוחה של משרד התקשורת - ובאמצעותה נעשה מעקב אחר גורמי אופוזיציה. "הרבה מאוד ישראלים מעורבים בזה וגוזרים קופונים"

זמן צפייה: 09:31

המדינה האפריקנית גאנה היא דמוקרטיה יציבה עם חילופי שלטון סדירים שבה מתקיימות בחירות כל ארבע שנים. כמו כן, יש לה כלכלה חזקה וכמעט אפס איומים, טרור מבחוץ או פשיעה חמורה מבפנים. על הרקע זה, בתמונות שמתפרסמות הערב (רביעי) לראשונה בחדשות 13, בחדר קטן יחסית במשרדי סוכנות הביון המרכזית של גאנה, מוחזק ציוד החומרה של אחת ממערכות הריגול המתקדמות בעולם, וגם השנויות ביותר במחלוקת - מערכת "פגסוס" של חברת NSO הישראלית.

כאמור, הצילומים שנראים כאן לראשונה של המערכת הם כפי שנתפסה והובאה למשרדי סוכנות הביון של גאנה ששכנה במקור בדירת מסתור לא רחוק מחוף הים.

NSO
NSO | צילום: שאטרסטוק

שמונה ישראלים, עובדי NSO שתועדו במצלמות שדה התעופה, נכנסו בשנת 2016 לגאנה שבאפריקה במטרה להתקין את המערכת ולהדריך או הרוכשים כיצד לתפעל אותה. כאמור, השמונה התקינו והפעילו את מערכת התקיפה המשוכללת בעולם, כזו שיודעת לחדור לכל מכשיר טלפון, לשאוב ממנו את כל המידע ולהפוך אותו למכשיר ריגול עוצמתי ללא ידיעת בעליו.

כאשר כתב חדשות 13 פנה לדובר חברת NSO בקשר לפרטים שנחשפו, דובר החברה, עודד הרשקוביץ, השיב: "NSO מעולם לא הפעילה מערכות בגאנה". אלא שבניגוד להכחשות הגורפות והתמוהות של דובר החברה, מתיעוד רב שהגיע לידי חדשות 13 עולה כי החברה הישראלית שהמשרדים שלה שוכנים בהרצליה, פעלה בגאנה במשך יותר משנה והתקינה בה את תוכנת הריגול.

החוזה עם NSO נחתם בדצמבר 2015 בעזרתו של מתווך מקומי בשם ג'ורג' אופונג. לפי פרטי החוזה, החברה הישראלית  NSO תספק את מערכת הריגול "פגסוס" תמורת חמישה מיליון וחצי דולרים. כידוע, תוכנת "פגסוס" יודעת לפרוץ לכל מערכות ההפעלה, מ"iOS" של אייפון, דרך "אנדרואיד" ועד ה"בלקברי" המאובטח ביותר בעולם. המערכת משתלטת על כל הנתונים במכשיר, מתמונות דרך הודעות ועד מיקום המכשיר, כולל התרעה על מפגשים של יעד המעקב עם יעדים אחרים שיוגדרו במערכת.

מערכת ''פגסוס'' במשרדי משרד הביון בגאנה
מערכת ''פגסוס'' במשרדי משרד הביון בגאנה | צילום: בלעדי

בהמשך לכך, המערכת הופכת את הנייד למיקרופון סמוי שמשדר ללקוח של NSO את כל מה שנעשה בסביבת המכשיר הנייד שאחריו עוקבים. מצלמות הטלפון, אלה שאנחנו חושבים שיש לנו שליטה עליהן, פועלות ומשדרות וידיאו רציף בזמן אמת, והכול בלי שבעליו של המכשיר יידע מכך. מנגד, למשתמש לא תהיה שום אינדיקציה שהנייד בכיס המכנס הפך למכשיר ריגול.

מפרטי החוזה ניתן אף ללמוד כיצד שותלים את "פגסוס" לתוך המכשיר הנייד. לפי המסמך שהגיע לידי חדשות 13, "'פגסוס שורדת כל עדכון תוכנה" נאמר במסמך, "ויכולה לפרוץ לאפליקציות מוצפנות כמו ווטסאפ וטלגרם". במקביל להסכם שנחתם בין NSO לבין המתווך המקומי אופונג, באותו יום ממש נחתם הסכם בין אופונג לבין משרד התקשורת הגנאי לאספקת מערכת "פגסוס"' כאשר סכום העסקה שמונה מיליון דולרים. ההפרש בין החוזים, שניים וחצי מיליון דולרים, הוא עמלת התיווך של אופונג ושותפיו, בהן עורכת הדין פנינת ינאי, שקיבלה על חלקה בתיווך העסקה 80 אלף דולרים.

בשלב מאוד מוקדם ניתן היה להבין שהעסקה בגאנה מריחה רע. הציוד של "פגסוס" נשלח והותקן בכתובת בגאנה שהיא אינה הכתובת של משרד התקשורת, המזמין כביכול של המערכת, כפי שהיא מופיעה באישור של משרד הביטחון הישראלי לעסקה.

החוזה שנחתם עם חברת NSO הישראלית
החוזה שנחתם עם חברת NSO הישראלית

דו"ח סודי של סוכנות הביון של גאנה שנחשף לראשונה בחדשות 13 מספק הסבר לפער בין שתי הכתובות, וזו לא טעות סופר. על פי דוח החקירה של בי-אן-איי - סוכנות הביון הגנאית, מערכת הריגול הישראלית "פגסוס" נרכשה בחודשים שלפני הבחירות בגאנה על מנת לעקוב אחרי מפלגת האופוזיציה באותה עת. דירת המסתור שבה הותקנה המערכת היא בבעלות היועץ לביטחון לאומי, דמות פוליטית המקורב לנשיא באותה עת. התשלום בעבור המערכת נעשה מכספי משרד התקשורת, אבל גם דרך תורמים פרטיים של מפלגת השלטון בזמנו.

עובדי NSO התקינו את המערכת בגאנה, העבירו הדרכה שכללה הדגמה על כמה מכשירי טלפון - ויצאו מהמדינה. ממסמכים שהגיעו לחדשות 13 עולה כי העסקה התפוצצה כעבור כמה חודשים על רקע סכסוך כספי עם המתווך המקומי. לארח שתחילה הכחישו את הצבת המערכת במדינה האפריקנית, מ-NSO נמסרה בהמשך גרסה חדשה ולפיה הם פרסו את המערכת במדינה, אבל העסקה פוצצה עוד לפני שהמערכת הפכה מבצעית.

כך או כך, ב-2017, מייד אחרי הבחירות וחילופי השלטון במדינה, שכרה הממשלה החדשה בגאנה את שירותיה של חברה ישראלית בשם "מגידו" שעוסקת במודיעין עסקי וסייבר. חקירה משותפת של החברה הישראלית וסוכנות הביון הגנאית, חשפה פרשת שחיתות אחרת שבה פקידי מדינה בכירים שלשלו לכיסם מאות אלפי דולרים מהעסקה הכושלת. בחברה עצמה אישרו היום כי הם אכן פעלו בגאנה, אבל, טוענים שם, העסקה לא הושלמה והמערכת לא הופעלה מבצעית לאחר שלחברה נדלקו נורות אדומות כי המערכת נרכשה לצורך ריגול פוליטי. בגאנה המטרה הייתה האופוזיציה, אך בעבר דווח כי נעשה שימוש לרעה במערכת לצורך ריגול אחר עיתונאים ופעילי זכויות אדם. אם תשאלו את עובדי החברה, אין להם בעיה מוסרית עם זה.

האקר
האקר

עו"ד איתי מק, מומחה לזכויות אדם ופיקוח על יצוא ביטחוני, אמר לחדשות 13: "התחושה האישית שלי זה שלחברה יש אפס אמינות. היא פועלת באפס שקיפות, וזה קשור גם למדיניות של משרד הביטחון להסתיר את כל המידע. יש כאן הפקרות מוחלטת גם בהתנהלות של החברה, וגם בהתנהלות של משרד הביטחון שאמור לפקח עליה. אין ירידה לפרטים האלה. יש הרבה מאוד מעגלים של ישראלים שמעורבים בדברים האלה וגוזרים קופונים, כולל פוליטיקאים לשעבר, אנשי צבא, שב"כ, מוסד. כל מי שיכול ליהנות ולקחת חתיכה מהעוגה, לוקח".

תגובת NSO: "השתלשלות האירועים בגאנה ממחישה היטב את יישום מדיניות האתיקה וזכויות האדם הקפדנית שחרטה החברה על דגלה. לאחר קבלת כל ההתירים כחוק, ביצעה החברה התקנה של הציוד הטכני בגאנה, בלי להפעילו. כמה חודשים לאחר מכן, במהלך ההדרכה ללקוח, עלו תהיות מהותיות מצוות ההדרכה הישראלי באשר לאתיקה ואופן השימוש העתידי של גאנה במערכת. לאחר הבדיקה הוחלט באופן חריג, שלא לאפשר ללקוח להפעיל את המערכת".

מחברת "מגידו" נמסר בתגובה: "החברה עוסקת במודיעין עסקי ואינה נוהגת להגיב על פרסומים הקשורים לפרויקטים, בין אם ביצעה אותם ובין אם לא".