עקב תקיפת הספינה: האיחוד האירופי ומדינות ה-G7 גינו את איראן

המדינות יצאו נגד תקיפת כלי השיט בבעלות ישראלית במפרץ, האשימו את טהראן בפעולה וקראו לעצור את כל הפעולות שאינן מתואמות עם האו"ם • תחקיר אמריקני מוכיח את מעורבות איראן בתקיפה

תיעוד הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית מול חופי עומאן

מדינות ה-G7 והאיחוד האירופי גינו הערב (שישי) בהודעה משותפת את איראן על תקיפת הספינה "מרסר סטריט" שבבעלות ישראלית במפרץ עומאן, שהביאה למותם של שני אזרחים, בריטי ורומני, ששהו על הספינה. "אנו מגנים את התקיפה בלתי חוקית שבוצעה על כלי השיט".

"זו הפרה ברורה של החוק הבינלאומי, הראיות מצביעות בבירור על איראן", נכתב בגוף ההודעה. "פעולותיה של איראן, ושל כוחות פרוקסי בשליטתה, מאיימות על הביטחון והשלום. אנו קוראים ליאראן לחדול מכל פעולה שאינה תואמת את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ירי לצפון: 10 רקטות יורטו ע"י כיפת ברזל; צה"ל תקף בלבנון

הישג ישראלי כפול: לינוי אשרם וניקול זליקמן עלו לגמר הקרב רב

בנט הודיע: מייק הרצוג ימונה לשגריר בארה"ב

תיעוד הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית מול חופי עומאן
תיעוד הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית מול חופי עומאן

בתוך כך, מפקדת פיקוד המרכז של ארצות הברית מפרסמת היום את התחקיר אודות תקיפת הספינה, שם נכתב כי החוקרים מצא חלקי מטוס ללא טייס (מל"ט) איראני המפליל את המדינה במעשה. בנוסף, החקירה מצאה כי בוצעו שתי תקיפות. הראשונה, ערב ה-29 ביולי אשר לא גרמה נזק כלל כי המל"ט לא הצליח להתפוצץ, והשנייה ב-30 ביולי, אשר הובילה לפגיעה בספינה ולהרג האזרחים. עוד נכתב כי צוות הספינה שלח אות מצוקה על תקיפה כבר לאחר הניסיון הראשון.

לפי התחקיר, בניסיון התקיפה הראשון היה שימוש בשני מל"טים ששניהם לא התפוצצו - אחד מהם נחת במים וצוות הספינה הביא אותו אל הספינה. בתום החקירה האמריקנית הועברו חלקי המל"ט למומחי חבלה ישראלים שזיהו גם הם את המל"ט כאיראני.

ספינה, PPC, איראן, אונייה
הספינה הישראלית שעל פי הדיווחים הותקפה בחופי איחוד האמירויות | צילום: Auroralntel

כמו כן, מועצת הביטחון של האו"ם דנה היום בתקיפת הספינה. בפתח הכניסה לדיון אמר נציג מן המועצה: "זימנו את הדיון הזה כדי למנוע הדרדרות באזור, אנו מגנים את האירוע וקוראים לכול הצדדים המעורבים למנוע אסקלציה של האירוע, מדובר באירוע חריג עליו נקבל החלטה כיצד נגיב בהמשך".

כזכור, ביום שני תקף שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן את איראן בתדרוך לעיתונאים, בעקבות תקיפת הספינה. בלינקן אמר כי "אין הצדקה לתקיפה כזו. אנחנו בטוחים שאיראן אחראית למתקפה". בלינקן נתן בכך גיבוי חשוב לישראל והוסיף: "יש רק תגובה אחת ראויה והיא להיות מחוייבים יותר למלחמה באנטישמיות. איראן ממשיכה לפעול בחוסר אחריות כלפי חפים מפשע. אנחנו בתיאום קרוב עם בריטניה, ישראל, רומניה ותהיה תגובה משותפת".

לפני כן, נאם שר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת ואמר כי "מאות כטב"מים איראנים נמצאים ברחבי המזרח התיכון – נבוא חשבון עם כל מי שמבקש לפגוע בנו בזמן, במקום ובדרכים שמשרתות את ביטחון ישראל". שר הביטחון התייחס לתקיפה המיוחסת לאיראן והזהיר כי היא "תהיה מסוכנת יותר לעולם משהייתה עד כה ותשאף להפוך לאיום קיומי על ישראל".