נפתחו הקלפיות בצרפת: מקרון רוצה ניצחון בסיבוב הראשון

הנשיא המכהן מתמודד מול 12 מועמדים אחרים ומעוניין להמשיך לכהונה שנייה - לראשונה מאז 2002. מולו מתמודדת נציגת הימין מארין לה פן והמועמד היהודי הימני קיצוני אריק זמור. אם מקרון לא יקבל מעל 50% מהקולות - סבב שני יתקיים בעוד שבועיים

זמן צפייה: 01:46

הקלפיות בצרפת נפתחו הבוקר (ראשון) לבחירות גורליות לנשיאות המדינה. 12 מתמודדים, כולל הנשיא המכהן עמנואל מקרון, רצים לתפקיד האיש המשפיע במדינה - ואחד המשפיעים בעולם. אם אף אחד מהמועמדים לא יקבל יותר מ-50% מהקולות - שני המובילים יתמודדו בסבב שני בעוד שבועיים.

Whatsapp Image 2022 04 10 At 1
בחירות לנשיאות צרפת | צילום: רויטרס

מאז הנהגת השיטה, אף מועמד לא ניצח בתוך סבב אחד של בחירות - מקרון מעוניין להיות הראשון שמצליח. אם ינצח הוא גם יהיה הנשיא הראשון שנבחר לכהונה שנייה ב-20 השנים האחרונות, מאז עשה זאת ז'אק שיראק ב-2002.

Whatsapp Image 2022 04 10 At 1
נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

המתמודדים הבולטים מול מקרון הם בעיקר נציגי הימין הקיצוני, מארין לה פן מובילת הימין ואריק זמור, המתמודד היהודי שהואשם בגזענות ואף הורשע בעבר בגין הסתה. מהצד השמאלי של המפה מתמודד ז'אן-לוק מלנשון שכיהן בעבר כשר החינוך של צרפת וכיום מכהן בפרלמנט האירופי.

Whatsapp Image 2022 04 10 At 1
מועמדת הימין מארין לה פן | צילום: רויטרס

לפי הערכות המומחים, הבחירות היו אמורות להוות משאל עם לצרפתים על עליית הימין הקיצוני, אך המלחמה באוקראינה קטעה את התהליכים האלו. מקרון הצליח בכהונתו לצבור לו מתנגדים רבים. הצעתו להעלות את מסי הדלק בתחילת הכהונה הביאה את הפגנות האפודים הצהובים, אחת המחאות המשמעותיות שנראו בצרפת. גם התנהלותו בזמן מגפת הקורונה והגישה הבלתי מתפשרת מול מתנגדי החיסונים גררה התנגדות רבה.

Whatsapp Image 2022 04 10 At 1
המועמד לנשיאות אריק זמור | צילום: רויטרס

מקרון לא השתתף באף עימות בחירות, ככל הנראה במטרה להבדיל עצמו משאר המתמודדים ולשמור על תדמית נשיאותית וממלכתית יותר. לה פן, לעומתו, ניהלה קמפיין מרוכך יותר מבעבר - בניסיון למצב את עצמה כמועמדת ראויה לנשיאות. מדיניות ההגירה עדיין עומדת בראש סדר העדיפויות שלה אך היא ריככה את הטון באמירותיה האנטי-מוסלמיות והפסיקה לקרוא להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי.

Whatsapp Image 2022 04 10 At 1
מועמד השמאל לנשיאות ז'אן-לוק מלנשון | צילום: רויטרס