המדגמים בצרפת: מקרון גבר על לה פן וזכה בקדנציה נוספת כנשיא

עם סגירת הקלפיות, מסתמן כי הנשיא המכהן יישאר בארמון האליזה לחמש שנים נוספות, לאחר שגבר על מועמדת הימין הקיצוני בפער גדול מהצפוי וזכה ב-58.2% מהקולות. בנאום הניצחון הודה מקרון לבוחרים ואמר: "אני יודע מה אני חייב לכם". לה פן לא בירכה: "לא יעשה דבר לתיקון השברים של העם הצרפתי"

זמן צפייה: 02:40

לפי מדגמי הטלוויזיה בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות בצרפת שפורסמו הערב (ראשון), הנשיא המכהן עמנואל מקרון יישאר בארמון האליזה לחמש שנים נוספות, לאחר שניצח בפער גדול מהצפוי וזכה ב-58.2 אחוזים מהקולות, לעומת מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן, שזכתה ב-41.8 אחוזים מהקולות.

בנאום הניצחון שלו, הודה מקרון לבוחרים ואמר: "אני יודע מה אני חייב לכם, בחרתם בפרויקט הומניסטי ורפובליקני בערכיו, פרויקט חברתי, פרויקט לשחרור הכוחות התרבותיים והאקדמיים שלנו". מקרון התייחס גם לכך שרבים הצביעו לו רק כדי לחסום את הימין הקיצוני, ואמר: "ההצבעה הזו מחייבת אותי לשנים הבאות, אני גאה לשרת שוב את צרפת".

לה פן לא בירכה את מקרון על הניצחון, ובנאום לאחר פרסום תוצאות המדגם היא אמרה: "מברכת על התוצאות, אך רוח של חופש הייתה יכול לנשוב על ארצנו הערב. הרעיונות שאנחנו מייצגים הגיעו הערב לפסגה". בהמשך תקפה לה פן את מקרון ואמרה: "הוא לא יעשה שום דבר כדי לתקן את השברים במדינה שגרמו לסבל לעם הצרפתי".

עמנואל מקרון מארין לה פן
ראש בראש. מקרון ולה פן | צילום: רויטרס

בסיבוב הראשון זכה מקרון, המתמודד מטעם מפלגת "הרפובליקה בתנועה", ב-27.84%, ואילו לה פן, המתמודדת מטעם מפלגת "החזית הלאומית", שהקים אביה ז'אן-מארי לה פן בשנות השבעים, זכתה ב-23.15% מהקולות. מקרון ולה פן העפילו לסיבוב השני לאחר שהיו השניים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר, ועברו את מועמד השמאל ז'אן לוק מלנשון, ואת מועמד הימין הקיצוני, היהודי אריק זמור.

Whatsapp Image 2022 04 24 At 0
נשיא צרפת עמנואל מקרון ומועמדת הימין לה פן | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר נפגשו מקרון ולה פן לעימות טלוויזיוני אחרון לקראת הסיבוב השני של הבחירות, והסקרים העריכו כי הנשיא המכהן ניצח בעימות, לאחר שתקף את לה פן על יחסיה עם נשיא רוסיה פוטין. לה פן, מנגד, הגנה על עמדתה השוללת סנקציות על רוסיה בתחום האנרגיה, תוך שהיא מביעה תמיכה בעם האוקראיני.