התגרות איראנית: "הוסרו שתי מצלמות במתקן גרעין"

בתגובה על "התנהלותה הבלתי סבירה" של הסוכנות הבילאומית לאנרגיה אטומית, דובר סוכנות הגרעין של איראן הודיע כי טהרן הסירה שתי מצלמות פיקוח למדידת קו שטח של הסוכנות. בינתיים, יותר מ-80% ממצלמות הפיקוח של הארגון במתקני הגרעין השונים ימשיכו לפעול כרגיל

איראן וארה"ב מאבק ימי בחריין
דגל איראן | צילום: רויטרס

דובר סוכנות הגרעין של איראן, בהרוז כמאלונדי, הודיע היום (רביעי) כי איראן הסירה שתי מצלמות פיקוח למדידת קו שטח (OLEM) של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) באחד ממתקני הגרעין שלה - לא נמסר איזה מתקן או מתקנים. לדברי כמאלונדי, "איראן לא יכולה לשתף פעולה עם סבא"א בזמן שהיא מתנהגת ומתנהלת בצורה בלתי סבירה. אנו מקווים שהסוכנות 'תתעשת' ותחזור לשיתוף הפעולה עם איראן".

בערוץ הטלוויזיה הממלכתי באיראן נמסר כי "עד כה, לא רק שסבא"א לא הייתה אסירת תודה על שיתוף הפעולה של איראן, אלא היא ראתה בה כחובה של איראן. מעתה והלאה, מצלמות המעקב של סבא"א ינותקו". יחד עם זאת, נמסר כי למעלה מ-80% ממצלמות הפיקוח של הארגון במתקני הגרעין השונים ימשיכו לפעול כרגיל. עד כה, טרם נרשמה תגובה רשמית מצדה של סבא"א.

מטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בוינה
מטה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בוינה | צילום: רויטרס

ברקע להחלטתה של סוכנות הגרעין של איראן, ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה דוחקות מזה זמן מה במועצת הנגידים של סבא"א "לנזוף" באיראן ולגנות אותה על כך שלא השיבה לשאילתות של הסוכנות בנושא הימצאות אורניום בשלושה אתרים שאינם מוכרזים במדינה. כמו כן, ביקורו של מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי בישראל, שגרר תגובה איראנית עוינת כלפי גרוסי, שלדבריהם, "הוא והסוכנות מסתמכים על דו"חות מודיעין של אויבותיה של איראן, ובראשן ישראל".

רה''מ נפתלי בנט ומנכ''ל סבא''א רפאל גרוסי
רה''מ נפתלי בנט ומזכ''ל סבא''א רפאל גרוסי | צילום: קובי גדעון, לע''מ