עדי ראייה: "רושדי נדקר 10-15 פעמים תוך 20 שניות"

הסופר עטור הפרסים סלמן רושדי, שחיבר את "פסוקי השטן" והקים עליו איומים מצד איראן ב-1988, נדקר באולם הרצאות בניו יורק. עדי ראייה אמרו כי הדוקר, שבינתיים נעצר, דקר אותו בין 10 ל-15 פעמים תוך 20 שניות. רושדי פונה לבית חולים, מצבו לא ברור

הסופר סלמאן רושדי
זוכה פרס נובל בספרות. הסופר סלמאן רושדי | צילום: רויטרס

לאחר שנדקר בצווארו ופונה אל אחד מבתי החולים בעיר ניו יורק, עדי ראייה תיארו את הרגעים בו נדקר הסופר הבריטי ממוצא הודי - סלמאן רושדי. לדברי כמה מעדי הראייה, רושדי נדקר בין 10 ל-15 פעמים תוך 20 שניות בלבד. תחילה, הקהל חשב כי מדובר במעין מתיחה.

"הבחור רץ לבמה והחל להלום ברושדי", אמר אחד מעדי הראייה. "התוקף לבש שחור, ועטה מסכה שחורה. חשבנו שאולי זה חלק מתעלול, אבל תוך כמה שניות התברר שזה ממש לא כך". מושלת מדינת ניו יורק, קאת'י הוקול אמרה לאחר האירוע כי רושדי "חי ומקבל את הטיפול הנדרש".

הסופר סלמאן רושדי
הסופר סלמאן רושדי | צילום: רויטרס

כ-2,500 אנשים ישבו בקהל, טרם התחילה ההרצאה של רושדי. מהמשטרה נמסר כי התוקף נעצר. המושלת הוקול כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "מחשבותינו עם סלמאן רושדי ואהוביו. הנחתי את משטרת המדינה להמשיך ולסייע ככל שיידרש בחקירה". גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התייחס לאירוע ואמר: "אני מזדעזע מכך שסר סלמאן רושדי נדקר תוך שהוא מממש זכות שלעולם לא נפסיק להגן עליה. כרגע המחשבות שלי עם אהוביו. כולנו מקווים שהוא בסדר".

גם שרת התרבות מטעם ממשלתו גינתה את הפגיעה בו וכינתה אותו "מחריד". לדבריה, זוהי "מתקפה איומה על סופר ענק ואחד המגינים הגדולים ביותר של חופש הביטוי. מחשבותיי עם סלמאן רושדי ואהוביו". הסופר האפגני המפורסם, ח'אלד חוסייני אמר: "אני נחרד לחלוטין מהמתקפה הפחדנית על סלמאן רושדי. אני מתפלל להחלמתו. הוא קול חיוני ואי אפשר להשתיק אותו".

הסופר סלמאן רושדי נדקר בהרצאה בניו יורק
הסופר סלמאן רושדי נדקר בהרצאה בניו יורק | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, הסופר סלמאן רושדי, בריטי ממוצא הודי, מחבר "פסוקי השטן", נדקר במהלך הרצאה שהעביר בניו יורק. זמן קצר לאחר מכן נפוצו ברשתות החברתיות תיעוד של האירוע בו נדקר הסופר בן ה-75. ממשטרת ניו יורק נמסר בתגובה כי רושדי נדקר בצווארו ופונה לבית חולים על ידי מסוק. מצבו אינו ידוע.

כמו כן, המשטרה עצרה חשוד במעשה. יצוין כי בעקבות ספרו "פסוקי השטן", נפוצו איומים על רושדי באיראן וקריאות לרצוח אותו עוד בשנות ה-80. רופאה שהייתה בקהל בזמן אירוע הדקירה, ואף הגישה לו עזרה ראשונה טענה כי לרושדי היו מספר פצעי דקירה, וכי הייתה שלולית דם מתחת לגופו. לדבריה, הוא הראה סימני חיים ולא היה צורך בהחייאה.

סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה
סלמאן רושדי שרוע על הבמה אחרי הדקירה | צילום: רויטרס

כאמור, ספרו "פסוקי השטן", עורר את זעמם של מוסלמים רבים ברחבי העולם בשל הדרך שבה הציג רושדי את דמותו של הנביא מוחמד. שנה לאחר מכן, הספר נאסר לפרסום והפצה בכל המדינות המוסלמיות בעולם. בעקבות פרסום הספר, המנהיג העליון של איראן דאז ח'ומייני הוציא פתווה (פסק הלכה מוסלמי) הקוראת לרצוח את רושדי, ואף הציעה על ראשו 3.3 מיליון דולרים.

למרות האיומים על חייו ולמרות שחי במשך שנים במחתרת ואף הסתובב עם מאבטחים צמודים, רושדי המשיך לפרסם ספרים ולעסוק בנושא. כעבור כמה שנים, לאחר שממשלת איראן חזרה בה מהפתווה הקוראת לרצוח אותו - רושדי חזר לחיות חיים יותר "פתוחים" וזהירים פחות.