פוטין יפעל? פינלנד ושבדיה הגישו רשמית בקשה להצטרף לנאט"ו

על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה, פינלנד ושבדיה הגישו בקשה רשמית להצטרף לברית הצפון אטלנטית. מנהיגי המדינות צפויים לבקר מחר בבית הלבן, שם ייפגשו עם הנשיא ביידן וידונו איתו בנושא. במקביל, אתמול התקיימה שיחת טלפון בין רעייתו של זלנסקי, אולנה ואשת הנשיא מיכל הרצוג. היא הודתה לישראל על תמיכתה והסיוע ההומניטרי לאוקראינה

שרת החוץ השבדית ושר החוץ הפיני חותמים על הבקשה
שרת החוץ השבדית ושר החוץ הפיני חותמים על הבקשה | צילום: רויטרס

שבדיה ופינלנד הגישו הבוקר (רביעי) את בקשתן להצטרף לברית נאט"ו. "מדובר ברגע הסטורי ועלינו לנצל אותו. אני מברך את הבקשות של שבדיה ופינלנד להצטרף לנאט"ו", אמר מזכ"ל הברית ינס סטולטנברג. לדבריו, תהליך בחינת הצטרפותן יהיה מהיר ככל הניתן. בתוך כך, אתמול אישר הפרלמנט הפיני את בקשת ההצטרפות של המדינה לברית ברוב מוחץ של 188 חברי פרלמנט מתוך 200 בסך הכול.

תוצאות ההצבעה בפרלמנט הפיני על בקשת ההצטרפות לנאט''ו
תוצאות ההצבעה בפרלמנט הפיני על בקשת ההצטרפות לנאט''ו | צילום: רויטרס

על רקע הצטרפותן המתוכננת של המדינות לנאט"ו, ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה צפויים להגיע מחר (חמישי) לביקור בבית הלבן, שם ידונו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנושא בקשתן, כאשר קודם לכן, צפויים שגרירי המדינות בנאט"ו להיפגש עם המזכ"ל ינס סטולטנברג.

מימין לשמאל: ראש ממשלת שבדיה אנדשון, נשיא ארה''ב ביידן ונשיא פינלנד נינסטה
מימין לשמאל: ראש ממשלת שבדיה אנדשון, נשיא ארה''ב ביידן ונשיא פינלנד נינסטה | צילום: רויטרס

ברקע, טורקיה עדיין מערימה קשיים ואף התבטאה כמה פעמים בימים האחרונים כשהיא מביעה את סלידתה מהרעיון, אם כי היא הדגישה שאינה שוללת אותו וכי היא תומכת בדיאלוג בנושא. הנשיא ארדואן מסר בתגובה לאחר הגשת הבקשה כי: "אנחנו מצפים משותפותינו בנאט"ו להבין את הרגישות של מאבקנו בטרור ולתמוך בו", בכוונה לחסות שהסקנדינביות מעניקות לגורמי המיליציות הכורדיות, המוגדרות בטורקיה כארגוני טרור.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס

בתוך כך, כחלק מהשאיפה הרוסית לביצוע "דה-נאציפיקציה ודה-מילטריזציה" באוקראינה, רוסיה צפויה להגדיר את לוחמי המילציה הלאומנית האוקראינית, "גדוד אזוב" כארגון טרור. זאת, לאחר שתבצע חקירות נגד "הלאומנים שהתבצרו במפעל אזובסטאל", שבמריופול.

הנשיא זלנסקי נואם בפסטיבל קאן
הנשיא זלנסקי נואם בפסטיבל קאן | צילום: רויטרס

מנגד, אתמול, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם אתמול בפני פסטיבל קאן, המתקיים בימים אלו בצרפת ומסר כי: "אין לנו ברירה אלא להמשיך להילחם על החופש שלנו". "הדיקטטור ייפול", הכריז זלנסקי.

במקביל, משרד ההגנה האוקראיני טוען כי הצבא הרוסי איבד 27,900 חיילים מאז תחילת הפלישה. כמו כן, נציב זכויות האדם של אוקראינה מסר כי הצבא הרוסי מחזיק יותר מ-3,000 אזרחים ממריופול במושב ליד אולניבקה באזור דונייצק.

הנשיא זלנסקי ורעייתו אולגה
הנשיא זלנסקי ורעייתו אולגה | צילום: רויטרס

בה בעת, אתמול, הגברת הראשונה של אוקראינה, אולנה זלנסקה ורעייתו של נשיא המדינה, מיכל הרצוג, שוחחו טלפון. זלנסקה הודתה לישראל על תמיכתה והסיוע ההומניטרי לאוקראינה והזמינה גם את מיכל הרצוג להשתתף בתוכנית הלאומית לסיוע פסיכולוגי עבור האוקראינים. זלנסקה ציינה כי לישראל יש ניסיון רב במאבק בתופעות פוסט טראומטיות.