האם פשיטת ה-FBI על ביתו טראמפ תפגע בסיכויו להיבחר בשנית?

פשיטת סוכני הבולשת על אחוזתו של הנשיא לשעבר, וחקירתו בגין הפרה אפשרית של חוק הריגול עוררה את השיח על תדמיתו של טראמפ לשעבר בעיני תומכיו. למרות ההאשמות החמורות על מציאת מסמכים על נשק גרעיני, ניסיון העבר מלמד שאירועים כאלה עשויים דווקא לחזק את מעמדו של טראמפ בעיני מי שרואים בפעולות כאלה רדיפה אישית בניסיון למנוע ממנו להיבחר בשנית

זמן צפייה: 02:12

דונאלד טראמפ ממשיך להסתבך: בהצהרה קצרה בת שתי דקות אישר אמש באופן רשמי התובע הכללי של ארצות הברית את טענותיו של הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ מלפני כמה ימים, לפיהן סוכני הבולשת הפדרלית, ה-FBI, ביצעו חיפוש באחוזה של טראמפ בפלורידה, "מאר-א-לאגו", בחשד שהוא מחזיק מסמכים מסווגים.

"אישרתי באופן אישי את ההחלטה לבקש צו חיפוש בעניין זה. הנשיא לשעבר אישר בפומבי את החיפוש באותו ערב, וזוהי זכותו. העתקים של הצו ורשימת הרכוש של הבולשת הפדרלית סופקו ביום החיפוש לעורך דינו של הנשיא לשעבר שהיה נוכח במקום במהלך החיפוש", התובע הכללי של ארה''ב, מריק גרלנד.

התובע הכללי של ארה''ב, מריק גרלנד
התובע הכללי של ארה''ב, מריק גרלנד | צילום: רויטרס

כמה שעות לאחר מכן, דווח ב"וושינגטון פוסט" כי בין המסמכים שחיפשו הסוכנים באחוזתו של טראמפ, הם חיפשו גם כאלה הנוגעים לנשק גרעיני להם הסיווג הגבוה ביותר. לא ברור האם סוכני ה-FBI אכן איתרו מסמכים הנוגעים לגרעין, אולם החשש מהימצאותם עשוי לשפוך אור על הסיבה שבגינה התקבלה ההחלטה התקדימית ב-FBI ובארכיון הלאומי של ארה"ב לבצע חיפוש בביתו של הנשיא לשעבר, שמלבד העובדה שכבר נמצאו ברשותו מסמכים מסווגים, הוא גם התרבה להתרברב ביכולותיה הגרעיניות של ארה"ב, בניגוד לקודמיו.

כמו תמיד, נשאלת השאלה האם חיפוש שכזה עשוי לפגוע בסיכויו להיבחר שוב לנשיא בבחירות 2024, אם כי הסיכוי שהפרשה תניב כתב אישום שימנע ממנו חוקית לרוץ לנשיאות הינו קלוש ובהתאם, הדיון נסוב בעיקר סביב תדמיתו של הנשיא לשעבר בעיני תומכיו. ניסיון העבר מלמד שאירועים כאלה עשויים דווקא לחזק את מעמדו של טראמפ בעיני מי שרואים בפעולות כאלה רדיפה אישית בניסיון למנוע ממנו להיבחר בשנית.

סוכני FBI מחוץ לאחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבפלורידה
סוכני ה-FBI פושטים על אחוזת ''מאר-א-לאגו'' של טראמפ בפלורידה | צילום: רויטרס

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (שישי) כי בעת החיפוש שערכו סוכני FBI בביתו של הנשיא לשעבר הם מצאו "11 סטים של מסמכים מסווגים", כולל כמה שסומנו כסודיים ביותר ונועדו להיות מוחזקים רק במתקנים ממשלתיים מיוחדים. סוכני הבולשת הפדרלית אספו כ-20 קופסאות המכילות ניירות ומסמכים, בהן, לפי הדיווח, גם מידע על נשיא צרפת עמנואל מקרון. לפי הדיווח, הסוכנים אספו ארבע קבוצות של מסמכים סודיים ביותר, שלוש קבוצות של מסמכים סודיים ושלוש קבוצות של מסמכים סודיים.

לא דווחו פרטים נוספים על נושאי המסמכים. עורכי דינו של טראמפ טוענים שהנשיא לשעבר השתמש בסמכותו לבטל את סיווג החומר לפני שעזב את תפקידו. בעוד שלנשיא יש את הסמכות לבטל סיווג מסמכים, ישנן תקנות פדרליות המפרטות תהליך לעשות זאת. טראמפ מצידו טען כי המסמכים המדוברים אינם מסווגים. האתר POLITICO דיווח כי ה-FBI חוקר את דונלד טראמפ בגין הפרה אפשרית של חוק הריגול והעברת מסמכים מסווגים לאחוזתו של הנשיא לשעבר בפלורידה.

צו החיפוש של ה-FBI
צו החיפוש של ה-FBI

כאמור, ביום שלישי האחרון, כ-30 סוכני ה-FBI פשטו על ה"מאר-א-לאגו", אחוזתו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בפאלם ביץ' שבפלורידה. זאת, לאור בקשתו של הארכיון הלאומי למסמכי הממשל "לחלץ" משם 15 ארגזים ובהם ניירות ורישומים מתקפותו כנשיא, בהם גם מסמכים מסווגים. לפי הדיווחים, החיפושים בביתו קשורים בחקירה של משרד המשפטים האמריקני נגד טראמפ על אופן טיפולו של הנשיא בניירות הרשמיים, לאחר שעזב את הבית הלבן.

הפשיטה על אחוזתו של הנשיא לשעבר הוחלטה לאור החשד הגובר במערכת המשפט האמריקנית שטראמפ העביר מסמכים מסווגים מהבית הלבן ל"מאר-א-לאגו" - מסמכים שהיה אמור למסור לארכיון הלאומי למסמכי הממשל בתום כהונתו. "פשיטה כזו יכולה להתרחש רק במדינות עולם שלישי", הוסיף טראמפ. "למרבה הצער, אמריקה הפכה כעת לאחת מאותן מדינות מושחתות ברמות שלא נראו בעבר. הם אפילו פרצו לכספת שלי".

מפגינים מחוץ לאחוזתו של טראמפ בעקבות הפשיטה
תומכי טראמפ שהגיעו מחוץ לאחוזה ה''מאר-א-לאגו'' בעקבות הפשיטה | צילום: רויטרס

לפי החוק בארה"ב, כל הנשיאים נדרשים להעביר בסוף כהונתם את כל המכתבים, מיילים, מסמכים וניירות עבודה לארכיון הלאומי. בחודש פברואר האחרון נחשף כי הנשיא לשעבר קרע באופן לא חוקי מסמכים רבים מהבית הלבן, כאשר לדברי הארכיון את חלק מהם היה צריך להיות להדביק בחזרה. טראמפ דחה בזמנו את הדיווחים לפיהם טיפל ברישומים בצורה הזו וטען כי מדובר ב"פייק ניוז".