גרמניה: בת 96 תועמד לדין בגין יותר מ-11 אלף סעיפי סיוע לרצח

אירמגרד פורכנר שימשה כמזכירתו של מפקד אס.אס שפיקד על מחנה הריכוז שטוטהוף, והיא תועמד לדין בגין סיוע לפעילותו של המחנה לפני 75 שנים. היא נעצרה, לאחר שלא התייצבה למשפט

זמן צפייה: 02:34

אירמגרד פורכנר בת ה-96 אמורה לעמוד היום (חמישי) לדין בבית משפט בגרמניה, בגין יותר מ-11 אלף אישומים בסיוע לרצח במהלך השואה, אך היא לא הופיעה לפתיחת משפטה והוצא נגדה צו מעצר. פורנכר שימשה כמזכירתו של מפקד האס.אס במחנה הריכוז שטוטהוף בפולין במהלך מלחמת העולם השנייה, והתביעה טוענת כי היא הייתה חלק מהמנגנון שסייע למחנה הנאצי לתפקד לפני יותר מ-75 שנה.

עם זאת, פרוכנר לא הופיעה לפתיחת משפט, בעקבות כך הוצא נגדה צו מעצר. לפי עיתון ה"בילד" הגרמני היא הצליחה להימלט הבוקר מביתה ולקחה מונית לתחנת הרכבת "נורדרשטדט", ולאחר מכן אבדו עקבותיה. היא נתפסה כעבור מספר שעות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התאונה בצפון: לנהג האוטובוס היו 51 הרשעות תעבורה קודמות

הגננת המתעללת כרמל מעודה נכנסה לכלא לרצות 9.5 שנות מאסר

הבדיקות והקרב על התו הירוק: כל מה שצריך לדעת על פתיחת בתיה"ס

בית המשפט הממלכתי באיצהו, בירת מחוז שטיינבורג שבמדינת שלזוויג-הולשטיין בגרמניה, מסר בהצהרה כי הנאשמת "סייעה לכאורה לראשי המחנה בהריגה השיטתית של הכלואים שם בין יוני 1943 לאפריל 1945 בתפקידה כקלדנית המשרד של מפקד המחנה.

התיק נגד פורכנר יסתמך על תקדים משפטי גרמני שנוצר בעשור האחרון, לפיו כל מי שסייע למחנות הריכוז וההשמדה הנאציים לתפקד יכול להיתבע על סיוע לרצח, גם ללא הוכחות להשתתפות בפשע ספציפי. למרות גילה המתקדם, היא תועמד לדין בבית משפט לנוער מכיוון שהייתה מתחת לגיל 21 כשביצעה את פשעיה.

מחנה הריכוז שטוטהוף
מחנה הריכוז שטוטהוף

מחנה הריכוז שטוטהוף היה ממוקם 37 קילומטרים מזרחית לגדנסק (אז דנציג), ליד העיר שטוטהוף בפולין. המחנה הוקם ב-1939 בפרוסיה המזרחית, והיה המחנה האחרון אותו שיחררו כוחות הצבא האדום במאי 1945. בסך הכל נאסרו בו כ-110 אלף בני אדם, רובם פולנים נוצרים, ומיעוטם יהודים פולנים מוורשה וביאליסטוק ויהודים ממחנות עבודה במדינות הבלטיות הכבושות.

חלק מהאסירים במחנה היו גם גרמנים סוציאל-דמוקרטים או מתנגדי המשטר הנאצי. התנאים במחנה היו אכזריים, ורבים מהאסירים מתו ממגפת הטיפוס שהתפשטה בו. ביוני 1944 החלה במחנה המתה בגז ציקלון B, ובסך הכל מתו במחנה יותר מ-85 אלף בני אדם. לאחר המלחמה הוקמה בשטח המחנה אנדרטה ממלכתית פולנית.