מדינות אירופה: "איראן מפתחת טילים בליסטיים עם יכולת גרעינית"

צרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו שפעילות טהראן, שמתקדמת לעבר חימוש טיליה בראשי נפץ גרעיניים, נוגדת את מדיניות מועצת הביטחון - ועליה להפסיק אותה. בכיר אמריקני: איראן מכניסה טילים לעיראק

זמן צפייה: 00:55

הנסיגה מהסכם הגרעין: צרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו הלילה (חמישי) כי איראן מפתחת "טילים בליסטיים בעלי יכולת גרעינית", ובכך נוגדת את מדיניותה של מועצת הביטחון של האו"ם כי עליה לחדול מכל פעילות מהסוג הזה. שגרירי שלוש המדינות באו"ם העבירו במהלך הלילה מכתב למזכ"ל הארגון, אנטוניו גוטרש, שבו דרשו ממנו לדווח על כך רשמית למועצת הביטחון.

בתוך כך, בכיר אמריקני אמר היום לעיתון "הניו יורק טיימס" כי איראן "השתמשה בכאוס בעיראק, כדי להכניס אליה בחשאי טילים לתווך קצר, ומאיימת על בנות בריתה של ארצות הברית באזור - כולל ישראל, סעודיה". לפי גורם המודיעין, טהראן אף עלולה לסכן חיילים אמריקניים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ נפגש עם פומפאו: "מתמודדים כל העת עם התוקפנות האיראנית"

דיווח: "ארצות הברית שוקלת לשלוח 14 אלף חיילים למזרח התיכון"

ארה"ב: אדם ירה למוות בשני בני אדם בבסיס חיל הים פרל הארבור

נשיא איראן חסן רוחאני נואם בעצרת האו''ם
נשיא איראן חסן רוחאני נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

שר החוץ ישראל כץ אמר בתגובה כי "הצעד המתבקש כעת הוא הצבת איום צבאי אפקטיבי של קואליציה מערבית-ערבית בהובלת ארה"ב מול המשטר האיראני, כדי להרתיע ולבלום את תוקפנותו. זהו הזמן המכריע".

יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיב לפניית השגרירים למזכ"ל האו"ם ואמר כי הוא "מברך על המכתב ששלחו שגרירי צרפת, גרמניה ובריטניה באו"ם אודות ההתחמשות של איראן בטילים בליסטיים שיכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים לטווחים ארוכים. לצערי הוא לא מחדש דבר. המשטר האיראני אינו מפסיק את מאמציו להשגת נשק להשמדת המונים ויכולות שיגור. גם האירופים מבינים שאיראן היא סכנה לשלום העולם ויציבות האזור. הגיע הזמן לעבור ממכתבים למעשים. הגיעה העת להכביד משמעותית את הסנקציות על איראן".

במקביל, דווח בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ארצות הברית שוקלת לפרוס במזרח התיכון כ-14 אלף חיילים נוספים, ספינות וטכנולוגיה צבאית. על פי הפרסום, הכוחות יצטרפו ל-14 אלף החיילים שכבר נשלחו לאזור, מאז חודש מאי. זאת, על מנת להרתיע נגד תוקפנות אפשרית של איראן באזור, בתגובה לסנקציות הבית הלבן נגד המדינה.

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן | צילום: Getty Images

גורמים בממשל האמריקני אמרו לעיתון כי נשיא ארצות הברית דונלד טרמאפ צפוי לקבל החלטה אם לפרוס את הכוחות במהלך החודש. על פי הגורמים, טראמפ משוכנע כי יש להדוף את התוקפנות האיראנית האפשרית, שיועציו מזהירים אותו מפניה. עם זאת, הנשיא עשוי לאשר מכסה קטנה יותר של כוחות צבאיים שישלחו לאזור.

עוד מסרו הגורמים כי ישנו חשש בבית הלבן ובצבא האמריקני כי מתקפה איראנית אפשרית עלולה להשאיר את ארצות הברית עם אפשרויות תגובה מוגבלות באזור, וכי פריסת כוחות נוספים תהווה הרתעה יותר אפקטיבית, אם וכאשר מתקפה כזאת תתרחש. זאת, ברקע נסיגת ארצות הברית מהסכם הגרעין של המעצמות עם איראן, וחידוש הסנקציות הכלכליות על הרפובליקה האסלאמית.

אתמול אמר ג'ון רוד, בכיר בפנטגון, כי "יש אינדיקציות לכך שאיראן עלולה לבצע פעולות אגרסיביות בעתיד". רוד הוסיף כי ארצות הברית מודאגת מההתנהגות הפוטנציאלית של איראן, אבל לא סיפק פרטים על המידע שעליו מבוססות הדאגות. בתוך כך, מוקדם יותר, מסרו בכירים אמריקנים ל-CNN כי דוח מודיעיני חדש חושף סכנה לפעולה איראנית נגד כוחות ואינטרסים אמריקניים במזרח התיכון

עוד דווח אתמול כי כוחות משולבים של חיל הים האמריקני ומשמר החופים של ארצות הברית עצרו סירה שהייתה, כך על פי הדיווחים, בדרכה למורדים החות'ים בתימן, ועליה חלקי טילים תוצרת איראן. על פי הדיווחים, הכוחות הבחינו בסירת עץ חשודה ששטה ללא דגל מזהה כלשהו במימיו של צפון הים הערבי, עלו על הסירה כדי לבדוק אותה ומצאו את הנשק על סיפונה.