ארה"ב: אלו התנאים לכניסת מוסלמים

אזרחים ופליטים מ-6 מדינות מוסלמיות יידרשו להוכיח קשרים משפחתיים לתושב אמריקני כדי לזכות באשרת כניסה למדינה, זאת לאחר שבימ"ע אישר חלקית את צו ההגירה של טראמפ

אחרי ניצחונו של טראמפ בבית המשפט העליון, ארצות הברית קבעה קריטריונים חדשים לקבלת אשרה לאזרחים משש מדינות מוסלמיות, כך דיווחו סוכנויות הידיעות. הקריטריונים אף נוגעים לפליטים המגיעים ממדינות אלו, זאת לאחר שבית המשפט החליט לקבל באופן חלקי את צו ההגירה של הנשיא טראמפ המקשיח את תנאי הכניסה לארצות הברית מאירן, לוב, סומליה, סודן, סוריה ותימן.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הקריטריונים החדשים שפורסמו נוגעים גם לכניסת פליטים מאותן המדינות לשטחה של ארצות הברית. בין השאר, במסגרת הצו שאושר חלקית על ידי בית המשפט, נקבע כי מבקשי האשרה חייבים להוכיח קשר לתושב אמריקני בדרגת הורה, אח, בן זוג, בן או בת בוגרים, חתן, כלה, או אח.

כמו כן, במזכר שהועבר לידי השגרירויות והקונסוליות האמריקניות ברחבי העולם צוין כי סבים, דודים, אחיינים, גיסים, ארוסים או בני משפחה מורחבת אחרים לא נחשבים כקשר משפחתי קרוב המאפשר כניסה למדינה. מחלקת המדינה הציגה בהודעתה מספר סיטואציות הנוגעות להגשת הבקשות על בסיס קשרים עסקיים וטענה כי הקשר חייב להיות רשמי, מתועד וכזה שנוצר ב"הליך רגיל ומסודר ולא רק למטרת התחמקות מהאיסור". בנוסף צוין כי עיתונאים וסטודנטים יהיו פטורים מאותו איסור שאושר.

הקשחת תנאים לקבלת אשרה (רויטרס)הקשחת תנאים לקבלת אשרה (רויטרס)
הקשחת תנאים לקבלת אשרה (רויטרס)

בתחילת השבוע אישר בית המשפט העליון בארצות הברית להפעיל את מרבית הסעיפים של צו ההגירה שקבע טראמפ. מדובר בניצחון של טראמפ, לאחר שבית המשפט העליון קיבל את ערעורו, וצמצמם החלטת בית משפט בערכאה פדרלית נמוכה יותר, שקבע כי הצו מפלה על רקע דתי ודחה באופן מוחלט את האיסור שקבע הנשיא.

השופטים הבהירו כי בית המשפט ידון בטיעונים על חוקיות הצו במושב הבא שיתחיל באוקטובר, והעניקו לממשל את האפשרות להחיל את הצו באופן מיידי, תוך כדי שהמאבק המשפטי מתנהל. השופטים גם אישרו איסור של 120 יום על כניסת מהגרים מכל הארצות לשטחי ארצות הברית.

מיד לאחר הפיגוע בלונדון הגיש ממשל טראמפ לבית המשפט העליון בקשה לאשר את צו ההגירה הנוקשה, שאוסר כניסה לארה"ב משש מדינות מוסלמיות, צו שנחסם על ידי בתי משפט בערכאות נמוכות יותר בטענה שיש בו אפליה על רקע דתי. בכיר ממשל תימני הגיב להחלטה באכזבה.

"צריכים לאשר את איסור הכניסה המקורי ולא הגרסה המדוללת"

הפיגוע בלונדון שאירע בתחילת החודש, עורר מרבצו את נושא איסור ההגירה למוסלמים - המהלך שקידם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבחירות ונבלם על ידי בתי המשפט. טראמפ תקף בחריפות, באמצעות חשבון הטוויטר שלו את מערכת המשפט האמריקנית - וגם את אנשי הממשל, עובדי משרד המשפטים - סביב צו ההגירה ובלימת כניסת אזרחים ממדינות עם רוב מוסלמי לארה"ב.

ניצח במערכה המשפטית. טראמפ (רויטרס)
ניצח במערכה המשפטית. טראמפ (רויטרס)

טראמפ טען שמערכת המשפט האמריקנית ובית המשפט "צריכים לאשר את איסור הכניסה המקורי ולא הגרסה המדוללת, הפוליטיקלי קורקט שמשרד המשפטים הגיש". טראמפ גם טען כי יש צורך בסינון קפדני של הנכנסים לארה"ב, "כדי לשמור על ארצנו בטוחה". עוד הוא אמר כי בתי המשפט הם "איטיים ופוליטיים".

על משרד המשפטים האמריקני אמר: "הם היו צריכים לנסח גירסה קשוחה הרבה יותר ולהישאר עם הנוסח המקורי". טראמפ ספג ביקורת אתמול לאחר שהתייחס לצו כ"איסור הגירה", למרות שהתכחש לכך בעבר. "הציבור, עורכי הדין ובתי המשפט יכולים לקרוא לזה איך שהם רוצים - אני קורא לזה איסור הגירה".