א-סיסי ניצח במשאל העם: יוכל לכהן כנשיא עד שנת 2030

ברוב של 88.83% אישרו אזרחי מצרים שינויים בחוקה שיאריכו את כהונת הנשיא לשש שנים, ויאפשרו את התמודדותו לקדנציה שלישית. "העם הבהיר לעולם שהוא מודע לאתגרים העומדים בפני מצרים"

זמן צפייה: 00:19

88.83% מאזרחי מצרים שהצביעו בימים האחרונים במשאל עם על תיקונים בחוקה, קבעו היום (שלישי) ברוב מוחץ שהשינויים יאושרו. התיקונים החדשים יאריכו את כהונתו הנוכחית של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, לשש שנים במקום ארבע - עד שנת 2024, ויאפשרו לו להתמודד לכהונה שלישית של שש שנים כשזו תיגמר. כמו כן, הם מבטיחים את שליטתו של הנשיא על מינוי השופט העליון והתובע הכללי מתוך המועמדים המוצעים.

א-סיסי התייחס לתוצאות משאל העם ובירך את העם המצרי בחשבון הטוויטר שלו: "העם הבהיר לעולם שהוא מודע לאתגרים העומדים בפני מצרים. המראה המדהים הזה, אשר יצרו המצרים כאשר השתתפו במשאל העם לשינויים בחוקה ומימשו את זכותם הפוליטית והחוקתית, יירשם במילות כבוד בהיסטוריה המצרית".

עבד אל פתח א-סיסי, נשיא מצרים
עבד אל פתח א-סיסי, נשיא מצרים | צילום: הטלוויזיה המצרית

הפרלמנט המצרי, שמונה 596 חברים ונשלט ברובו על ידי תומכיו של א-סיסי, אישר את השינויים בשבוע שעבר, כאשר 531 הצביעו בעדם מול 22 בלבד נגדם. מתוך אוכלוסיית מצרים, המונה כמאה מיליון תושבים, 55 מיליון הם בעלי זכות הצבעה במשאל העם שהתחיל ביום שבת. מתוכם, 44.83% מימשו את זכות הצבעתם.

תומכיו של א-סיסי טענו שהשינויים הכרחיים כדי לתת לו יותר זמן להשלים פרוייקטי פיתוח גדולים ורפורמות בכלכלה. בכירים במדינה הוסיפו שאנשים מכל תחומי החיים קיבלו הזדמנות לדון עליהם, ושכל נקודות המבט נשקלו טרם ההצעות הסופיות.

המבקרים לעומתם, אומרים שמרכזים יותר מדי כוח בידיו של א-סיסי ומחזירים את מצרים למודל שלטון לא שיוויוני. כמו כן, הם סבורים שבפרלמנט העבירו את התיקונים בפזיזות מבלי לאפשר לציבור ללמוד אותם לעומק. "לא נתנו לנו זמן אפילו לארגן קמפיין נגד", אמר חאלד דאוד, חבר בתנועה הדמוקרטית האזרחית שמתנגדת לשינויים. דאוד התייחס גם להתקוממות בשנת 2011 שהביאה להדחתו של מובארכ מתפקידו ואמר: "זו תהיה מכת המוות האחרונה לכל השאיפות שהיו לנו אחרי המהפכה של 2011".