"גישה חדשנית לצמצום העוני": 3 חוקרים זכו בפרס נובל לכלכלה

האקדמיה השבדית המלכותית העניקה את הפרס לאבהיג'יט באנרג'י, אסתר דופלו ומייקל קרמר. זאת, לאור הישגיהם בתחום הפחתת הרעב בעולם. דופלו: "מטרתנו היא לטפל בעוני - בכלים מדעיים"

זמן צפייה: 00:21

האקדמיה השבדית המלכותית הכריזה היום (שני) על שלושת הזוכים בפרס נובל בכלכלה - אבהיג'יט באנרג'י, אסתר דופלו ומייקל קרמר. זאת, לאור עבודתם המהפכנית בתחום הפחתת העוני בעולם במעבדה במכון הטכנולוגי במסצ'וסטס שבארצות הברית. "יותר מ-700 מיליון בני אדם סובלים מעוני ברחבי העולם. הפרס מוענק לגישה חדשנית שהם מקדמים, שסוללת דרך מעשית להפחתת העוני. הם זיהו את הסיבות, תוצאות וההשפעות שגורמות לכך", אמר נציג האקדמיה.

דופלו, כלכלנית צרפתיה בת 46 היא שותפה מייסדת של המכון על שם לטיף ג'מיל לטיפול בעוני, היא האישה השנייה שזוכה בפרס נובל לכלכלה, כשהאחרונה הייתה לפני חמישים שנים. כמו כן, היא האדם הצעיר ביותר שזכה בפרס זה אי פעם. היא הגיבה לזכייה ואמרה: "מטרתנו היא לטפל בעוני בכלים מדעיים. פעמים רבות אנשים הסובלים מעוני לא מקבלים טיפול מקיף. האנשים שמנסים לסייע להם, לעיתים, לא מגיעים לשורש הבעיה. התפיסה היא שהם עצלנים או מיואשים. אנחנו מנסים להגיע לעומק הבעיה בצורה מקיפה".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"הושיט ידו לאויב ויזם הסכם": ר"מ אתיופיה זכה בפרס נובל לשלום

פרס נובל בפיזיקה יוענק לשלושה מדענים העוסקים בחקר היקום

זוכי הנובל בספרות: אולגה טוקרצ׳וק מפולין ופטר הנדקה האוסטרי

פסל של מייסד טקס פרסי הנובל
פסל של מייסד טקס פרסי הנובל | צילום: רויטרס

באנרג'י הוא אמריקני ממוצא הודי בן 58, שותף מייסד של המכון לטיפול בעוני. המחקר שלו מתמקד בכלכלת פיתוח. הוא היה נשיא הלשכה למחקר ניתוח כלכלי של פיתוח מדינות, והוא עמית מחקר במחקרים ומיזמים רבים הפועלים למיגור העוני במדינה. הזוכה השלישי בפרס, קרמר, הוא פרופסור מטעם קרן גייטס לחקר מדינות מתפתחות שזכה בפרסים רבים, בהם שמחקרו והיוזמה שמקדם סייעה למיליוני ילדים בעולם.

המחקר שזיכה אותם בפרס מתמקד בפירוק נושא העוני לתחומים קטנים וטיפול יעיל יותר בהם. לדוגמה, מציאת הדרך היעילה ביותר לשיפור חינוך ובריאות ילדים הסובלים מעוני. "החוקרים הוכיחו כי בחינת שאלות מדויקות שניתן לענות ולפתור אותם באמצעות ניסויים שתוכננו בקפידה, יועילו למי שסובלים מעוני בדרך הטובה ביותר", נכתב בהכרזת האקדמיה.

כזכור, ביום שישי האחרון הכריזה האקדמיה השבדית המלכותית על זכייתו של ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, בפרס נובל לשלום. זאת, לאור מחויבותו לשיתוף פעולה אזורי ובעיקר נחישותו לסיים את הסכסוך בן עשרות השנים עם אריתריאה. "מאז שנכנס לתפקיד ב-2018, אחמד הושיט ידו לאויב ויזם הסכם. הוא שיתף פעולה והגיע למו"מ ללא תנאים מוקדמים, מוכן לקדם את השלום בין המדינות", אמרה נציגת האקדמיה. ממשרדו נמסר בתגובה לזכייה: "אנחנו גאים כאומה".

זוכי פרס נובל לכלכלה לשנת 2019
זוכי פרס נובל לכלכלה לשנת 2019 | צילום: טוויטר

"מאז כניסתו לתפקיד ב-2018, הוא שם בראש מעייניו את השלום ושיתוף הפעולה הבין-לאומי. הוא פעל בנחישות לקידום השלום. הפרס גם מכיר בשותפיו ליוזמה", נמסר בהצהרת האקדמיה.

אחמד, בן 42, הוא הראשון מבני הקבוצה האתנית אורומו שנכנס לתפקיד הבכיר במדינה. בשנה שעברה ניצל אחמד מניסיון התנקשות. "חיזק את הדמוקרטיה, על ידי החתירה לבחירות חופשיות במדינה. הוא פעל למען השלום האזורי באפריקה בכך שתיווך בין קניה וסומליה, ולקח חלק בפתרון במלחמת האזרחים בסודן,  שם הביא את הצדדים לשבת לשלוחן המו"מ, דבר שהוביל להסכם".
אביי אחמד ראש ממשלת אתיופיה
אביי אחמד ראש ממשלת אתיופיה | צילום: רויטרס
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בירך את אחמד על הזכייה בעמוד הטוויטר שלו וכתב: "ברכות חמות, ידידי ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד עלי, עם ההודעה על זכייתך בפרס נובל לשלום. אביי יקר, אתה מנהיג של השראה ותקווה המוביל שינויים אמיצים למען אזרחי ארצך ולמען שלום העולם כולו. אנו שולחים לך חיבוק חם מכל ידידייך במדינת ישראל".

ביום חמישי זכו אולגה טוקרצ׳וק בת ה-57 מפולין ופטר הנדקה בן ה-76 מאוסטריה בפרס נובל לספרות. השנה, הוענק הכבוד לשני סופרים, כיוון שאשתקד איש לא זכה בו בשל פרשת הטרדות מיניות. כזכור, באפריל 2018 חברים בוועדת הבחירה של הפרס התפטרו בעקבות חקירת ההטרדות המיניות של ז'אן-קלוד ארנו, הנשוי לאחת מחברות הוועדה. בעקבות זאת החליטה האקדמיה השוודית לדחות את ההכרזה על פרס נובל של שנת 2018, כך שיפורסם יחד עם הזוכה של שנת 2019.